דיכאון חורף

winter depression

דיכאון עונתי (הקשור לחילוף עונות) מופיע בעיקר בתחילת הסתיו ונמשך אל תוך חודשי החורף, כשהסימפטומים מחריפים כל שהעונה מתקדמת. דיכאון עונתי בחורף יכול להיות זהה לדיכאון מגו'רי (הנקרא לעיתים "דיכאון קליני" והוא הדיכאון "הרגיל"). אולם  לעיתים יש לדיכאון חורף מאפיינים ייחודיים והוא כולל עצבנות, קשיים בינאישיים (דוגמת ריבים ורגישות מוגברת לדחייה או נסיגה חברתית), ירידה באנרגיה ותחושת לאות גופנית המלווה בישנוניות, ותיאבון מוגבר למזונות עתירי פחמימות שמוביל בסופו של דבר גם לעלייה במשקל.

למרות שתופעת דיכאון החורף מוכרת ומבוססת, הסיבה המדויקת להיווצרותה לא ידועה ברובה. חוקרים זיהו גורמים אפשריים לשינוי במצב הרוח, הכוללים בין השאר את צמצום שעות האור הפוגע בתפקוד התקין של השעון הביולוגי, ואף עלול להביא לירידה בסרוטונין, מוליך עצבי הידוע בהשפעתו על מצב הרוח. בנוסף, הירידה בשעות האור מורידה את כמות המלטונין בגוף, הורמון המשפיע על דפוסי השינה ומצב הרוח. השכיחות של דיכאון חורף גבוהה יותר במדינות קרות, שהחורפים בהן ארוכים ושעות האור מועטות, אך גם החורף הישראלי יכול לעורר דיכאון חורף אצל הפגיעים לכך.  נשים, אנשים צעירים, והסובלים מהפרעות מצב רוח אחרות (כגון דיכאון לא עונתי) נמצאים בסיכון גבוה יותר לחלות בהפרעה.

החדשות הטובות הן שניתן לטפל בדיכאון חורף באופן קל יחסית. כמו בכל בעיה בריאותית, אבחון מוקדם מסייע לטיפול מוצלח בבעיה. אם אתם חוששים מבוא החורף, או מכירים את תחושת העצבות שנופלת עליכם כששעות החושך מקדימות, יתכן וכדאי שתפנו לקבלת אבחון אצל רופא המשפחה, פסיכיאטר או פסיכולוג. הכרה מוקדמת בכך שלא מדובר בעצבות רגילה תסייע להתכונן מראש ולצמצם את השפעת חילופי העונות. היכולת להקדים תרופה למכה היא יתרון משמעותי של דיכאון חורף על פני הפרעות מצב רוח אחרות העלולות להופיע ללא טריגר או אזהרה. אם כך, כיצד מקדימים תרופה למכה? קיימות כמה דרכים שנמצאו כמועילות לטיפול בדיכאון חורף:

טיפול תרופתי בדיכאון חורף

בדומה להפרעות דיכאון אחרות, נמצא כי טיפול בתרופות נוגדות דיכאון יעיל בהורדת הסימפטומים במהלך החודשים הרגישים. הטיפול התרופתי אינו ניתן באופן אוטומטי, וכדאי לפנות לפסיכיאטר הבקיא בטיפול בדיכאון זה על מנת לקבל חוות דעת מקצועית. חוות הדעת מתבססת על סמך ההיסטוריה האישית והמשפחתית שלכם, חומרת הדיכאון, טיפולים קודמים שעברתם ותוצאותיהם. בחלק מהמקרים ההמלצה תהיה טיפול תרופתי, פעמים אחרות תופנו לטיפולים האחרים המצויינים בהמשך.

 

טיפול בחשיפה לאור (פוטותרפיה) לדיכאון

פוטותרפיה הוא טיפול בו מתבצעת חשיפה יומיומית במשך כ 30 דקות בכל בוקר למנורה בעלת אור חזק המדמה את אור השמש. הטיפול באור מתחיל בתחילת הסתיו, לפני הופעת הסימפטומים, השפעתו יכולה להתחיל להיות מורגשת כעבור מספר ימים ולהגיע לשיאה  בתוך כשלושה שבועות. אולם, חשוב לדעת כי שימוש במנורות האור עלול לגרום לתחושת עומס על העיניים, לכאבי ראש, לבחילות, ולתופעות לוואי אחרות. לכן חיוני לבצע את הטיפול בהשגחת רופא.

 

טיפול פסיכולוגי בדיכאון חורף

חלופה טיפולית יעילה שאינה מלווה בתופעות לוואי היא טיפול פסיכולוגי המקנה כלים להתמודדות עם הנושא. חשוב לוודא שתוכנית הטיפול שבחרתם כוללת כלים פרקטיים להתמודדות ולא רק שיחה על הנושא. לדוגמא, אחד הכלים החשובים הוא מעקב אחר הפעילויות והלו"ז שלכם. בחינת שעות השינה שלכם, הזמן שאתם נמצאים בחוץ, תזונה והפעילות הגופנית יכולה לספק מידע חשוב ולאפשר להכניס שינויים שיפחיתו את הסבירות לדיכאון חורף. מעבר לכך, בחינת הלו"ז והפעילויות יכולה לספק מידע חשוב על גורמים שהופכים אתכם לפגיעים יותר לדיכאון בכלל, לא רק לדיכאון חורף, והכנסת שינויים בהתאם יכולה להפחית את הפגיעות לכל סוגי הדיכאון. כך למשל, מיעוט פעילויות מהנות ומפגשים חברתיים עלולה להגביר את הסבירות לאפיזודה דכאונית אצל הפגיעים לכך. מציאת פעילויות שהאדם נהנה מהן והוספתן ללו"ז יכולה להפחית את הסבירות לדיכאון.

 

לתאום פגישת הערכה התקשר/י
1-800-657-657

מידע נוסף שיכול לעניין אותך

phone

Call Now Button