פדנטיות בתכנים דתיים – כל מה שרציתם לדעת "נוקדנות" בדת

נוקדנות (Scrupulosity) היא הפרעה טורדנית-כפייתית (OCD) הממוקדת בתכנים דתיים ומוסריים. הביטויים העיקריים של נוקדנות סובבים סביב התנהגויות אשר חורגות מנורמות דתיות מקובלות, התמקדות בהיבטים מצומצמים של החוויה הדתית תוך התעלמות מהיבטים אחרים, עיסוק אובססיבי באלמנטים שוליים יחסית הקשורים לקיום המצוות ונטייה לפרש כתבים דתיים כחוקים נוקשים שאין לסטות מהם- גם כאשר הדבר חורג משמעותית מהנורמות המקובלות של קהילתו הדתית של האדם.

פדנט מתפלל

אנשים המתמודדים עם נוקדנות סובלים מסימפטומים רבים של OCD, כולל התנהגות כפייתית, תחושות מצוקה ופגיעה בתפקוד היומיומי. המחשבות הטורדניות מתמקדות לעיתים קרובות סביב סוגיות של חילול הקודש ומלוות לא פעם בתחושות אשמה ובפחד עמוק מכך שהאדם אינו מקיים את המצוות בדיוק באופן שיש לקיימן וכי הוא צפוי להיענש על כך. חלק מהמתמודדים עם נוקדנות מאמינים שמחשבות על חטא זהות לביצוע התנהגויות שהן בגדר חטא, ולכן צפויות להוביל לענישה חמורה מידי שמיים. ההתנהגויות הכפייתיות עשויות לכלול חזרה שוב ושוב על תפילות מתוך חשש שבעת התפילה הכוונה הייתה בלתי מספיקה, התנקות חוזרת ונשנית בשירותים לפני תפילות שעשויה לגזול זמן רב ואף להגיע לידי פציעה עצמית, דיונים בלתי פוסקים בשאלות הלכתיות שאינם מביאים לתחושת הקלה מחד והינם מתישים ומטרידים עבור הסביבה מאידך, ועוד ועוד. 

למרות שהתנהגויות של אנשים המתמודדים עם נוקדנות עשויות להיראות כלפי חוץ (במיוחד למי שאינו בקיא בהלכות דתיות) כהקפדה שגרתית על קיום מצוות, אנשים הבקיאים בענייני הלכה יודעים על פי רוב לזהות מתי התנהגויות אלו חורגות מעבר להתנהגות דתית בריאה ומקובלת. כמו כן, הסובלים מנוקדנות ממעטים יחסית לפנות לטיפול פסיכולוגי, בעיקר בשל קשייהם להפחית את התנהגותם הטקסית, אותה הם רואים לא פעם כחיונית לאופי חייהם הדתי. אותם אנשים לא תמיד מקשרים בין ההתנהגות הטקסית (שהיא כביכול התנהגות דתית) לבין המצוקה שהם חווים. עם זאת, אנשים הסובלים מנוקדנות פונים לא פעם להתייעצות עם רבנים לגבי קשייהם.

במחקר שנערך לאחרונה, החוקרים ערכו ראיונות עם קבוצה של רבנים חרדים המשמשים כדמויות מרכזיות בקהילה או כרבנים בישיבה, אשר מייעצים לתלמידי ישיבה על בסיס יומיומי. הרבנים רואיינו ראיונות עומק לגבי היכרותם ואופן התמודדותם עם נוקדנות. מסתבר שכל הרבנים הכירו היטב את התופעה, ידעו לתאר כיצד ייעצו לאנשים שסבלו ממנה והמשיגו אותה כאיזושהי בעיה השונה מהותית מקיום מצוות אדוק. הרבנים תיארו מספר שיטות ועצות שנתנו לתלמידיהם – שיטות ועצות שהושפעו רבות מטיפולים פסיכולוגיים המכוונים להפרעה הטורדנית כפייתית, כמו טיפול קוגניטיבי התנהגותי. רובם ככולם של הרבנים הביעו נכונות ורצון לשתף פעולה עם פסיכולוגים ופסיכיאטרים ואנשי טיפול אחרים. למעשה, חלקם אף תיארו כי הם כבר נמצאים בקשר שוטף עם אנשים מתחום בריאות הנפש, בעוד שאחרים הביעו תסכול מכך שאינם יודעים כיצד לסייע לתלמידים אלו במקרים רבים. הרבנים גם תיארו כי לא פעם, תלמידים אלו פונים אליהם בשאלות בלתי פוסקות וניכר כי תשובותיהם אינן מספקות את הצורך האובססיבי. שאלות אלו, המכונות שאלות אישור בשפה המקצועית, רק מובילות לשאלות נוספות, לעיתים תוך שינוי מזערי בתוכן השאלה, דבר שעשוי להיות מתיש ומרגיז עבור הרבנים והסביבה בכללותה. חלק מן הרבנים תיארו כיצד אצל תלמידים אלו, עבודת השם לוותה באופן תמידי בתחושות של סבל, פחד, בושה ואשמה. בעיניהם, תחושות בלתי נעימות אלו גורמות לפספוס מהותי של תחושות הסיפוק והמימוש אשר הינן מנת חלקם של אנשים רבים המקיימים מצוות.

נסכם ונאמר שעל מנת לתת טיפול מיטבי לאנשים המתמודדים עם נוקדנות, חשוב ליצור כמה שיותר שיתופי פעולה בין רבנים ומטפלים. שיתוף פעולה מסוג זה יוכל לאפשר לרבנים לעשות שימוש בהתערבויות יעילות עבור תלמידיהם במקרים מסוימים, ולהפנות אותם לאנשי מקצוע מומחים בתחום במקרים אחרים, בהתאם לצורך. שיתוף פעולה זה הינו חיוני גם עבור מטפלים, זאת על מנת לבנות טיפול המותאם אישית לכל מטופל, לאמונותיו ולאורח החיים שלו, באופן שלא יהווה פגיעה בו או יעמוד בניגוד למצוות ההלכה. מנסיוננו האישי, שיתופי פעולה בין רבנים לבין מטפלים הולידו בעבר מספר התערבויות טיפוליות המבוססות על שיטות מדעיות המוכחות כיעילות בטיפול ב-OCD ואשר הותאמו לאורח חייהם של אנשים שומרי מצוות ולקשיים הייחודיים עימם הם מתמודדים.

אם את/ה חושב/ת כי ייתכן ואת/ה מתמודד/ת עם קשיים אלו או דומים, פנה/י למרכזנו על מנת לתאם פגישת הערכה עם מטפלים המומחים בטיפול בקשיים אלו.

 

לתאום פגישת הערכה התקשר/י

1-800-657-657

 

 

ביבליוגרפיה:

Abramowitz, J. S., Huppert, J. D., Cohen, A. B., Tolin, D. F., & Cahill, S. P. (2002). Religious obsessions and compulsions in a non-clinical sample: The Penn Inventory of Scrupulosity (PIOS). Behaviour research and therapy, 40(7), 825-838.

Horwitz, B., Littman, R., Greenberg, D., & Huppert, J. D. (In press). A Qualitative Analysis of Contemporary Ultra-Orthodox Rabbinical Perspectives on Scrupulosity. Mental Health, Religion & Culture.

Cefalu, P. (2010). The doubting disease: Religious scrupulosity and obsessive-compulsive disorder in historical context. Journal of Medical Humanities, 31(2), 111-125.

Greenberg, D., & Huppert, J. D. (2010). Scrupulosity: A Unique Subtype of Obsessive- Compulsive Disorder. Current Psychiatry Reports, 12(4), 282-289.

Greenberg, D., & Shefler, G. (2008). Ultra-orthodox rabbinic responses to religious obsessive- compulsive disorder. The Israel journal of psychiatry and related sciences, 45(3), 183.

Huppert, J. D., Siev, J., & Kushner, E. S. (2007). When religion and obsessive–compulsive disorder collide: Treating scrupulosity in ultra‐orthodox Jews. Journal of Clinical Psychology, 63(10), 925-941.

Huppert, J. D., & Siev, J. (2010). Treating scrupulosity in religious individuals using cognitive- behavioral therapy. Cognitive and Behavioral Practice, 17(4), 382-392.

Pirutinsky, S., Siev, J., & Rosmarin, D. H. (2015). Scrupulosity and implicit and explicit beliefs about God. Journal of Obsessive-Compulsive and Related Disorders, 6, 33-38.

Rosmarin, D. H., Pirutinsky, S., & Siev, J. (2010). Recognition of scrupulosity and non-religious OCD by Orthodox and non-Orthodox Jews. Journal of Social and Clinical Psychology, 29(8), 930-944.

Siev, J., Baer, L., & Minichiello, W. E. (2011). Obsessive‐compulsive disorder with predominantly scrupulous symptoms: Clinical and religious characteristics. Journal of Clinical Psychology, 67(12), 1188-1196.

Witzig Jr, T. F., & Pollard, C. A. (2013). Obsessional beliefs, religious beliefs, and scrupulosity among fundamental protestant Christians. Journal of Obsessive-Compulsive and Related Disorders, 2(3), 331-337.

 

Call Now Button