טיפול CBT בפוביה ספציפית

cbt therapyטיפול CBT (טיפול קוגניטיבי התנהגותי) בפוביות מלמד להתמודד עם הפחד במקום להימנע ממנו. בדרך זו, הפחד והחרדה שאתה חווה, יחלו להתפוגג כשתלמד דרך ניסיון שאין בסיס לפחדים אלו. כדי להתגבר על הפחד, הפסיכולוג עורך יחד עם המטופל רשימה של הדברים והמצבים מהם הוא מפחד, כשלגבי כל מצב מדורגת עוצמת הפחד ומזוהות האמונות לגבי אותם מצבים (למשל, "אני עלול להידבק במחלה", "אני אמות", "אני אשתגע").

בטיפול CBT תלמד איך להירגע כשאתה מרגיש מתוח. הפסיכולוג יבקש ממך לדמיין מצב מפחיד ולשמור דמיון זה בראשך עד שתרגיש פחות חרדה. לעיתים תצפה במטפל עושה דברים מהם אתה מפחד, ולאחר מכן תידרש לחקות אותו.  החשיפה לדברים מהם אתה מפחד תהיה הדרגתית: המטפל יסביר לך הכל לפני הביצוע. לא יהיו הפתעות, קצב ההתקדמות בטיפול יהיה בידיים שלך. רוב המטופלים המשתמשים בטכניקות אלו, מגלים שהם מרגישים הרבה פחות מתוחים, מצליחים לעשות דברים מהם פחדו ולחיות את חייהם בצורה יותר נוחה ויעילה.

ההתגברות על פחדים תדרוש ממך, בהדרגה, להסכים לפחד: להיכנס למצבים מהם אתה מפחד ומרגיש חרדה (הליך זה נקרא חשיפה). החשיפה מנתקת את הקשר בין הגירוי המפחיד לבין התגובה הרגילה שלך. (לדוגמה הקשר בין ג'וק לבין בריחה מהחדר). ברגע שאתה מתמודד עם המצב המפחיד ולא בורח ממנו אתה מגלה שהדבר שממנו פחדת לא התרחש ובהדרגה החרדה יורדת. חשוב שתיידע את המטפל מהם הדברים או המצבים שגורמים לך חרדה (בכל עצמה שהיא), מהן  המחשבות המלוות מצבים אלו, והאם אתה מוכן לחוות את החרדה במטרה להתגבר על הפחדים. הפסיכולוג ינחה אותך בביצוע  החשיפה ההדרגתית וייתן לך שיעורי בית בין הפגישות במטרה שתוכל לעזור לעצמך על ידי תרגול הדברים שלמדת בפגישה עם המטפל.

בטיפול בפוביה מג'וקים למשל, המטפל והמטופל בונים יחד סולם של מצבים המאיימים עליו בנושא ג'וקים . סולם כזה יכול להראות למשל כך:
1. מחשבה על ג'וק בזמן שאני יושב אצל המטפל.
2. לדמיין שיש מחוץ לבית שלי ג'וק
3. להיכנס לחדר שהיה בו ג'וק בעבר
4. להיכנס לחדרים מבלי להציץ לכל עבר על מנת לבדוק אם יש בהם ג'וק
5. לדמיין שיש בתוך הבית שלי ג'וק
6. התבוננות בתמונה של ג'וק
7. התבוננות בג'וק המוחזק בקופסה

הסולם הולך מהמצב הכי פחות מפחיד למצב הכי מפחיד. בהדרגה, וכשהשליטה נמצאת באופן מלא בידי המטופל, הוא נחשף לאט לאט למצבים אלו. בהתחלה החשיפה לסולם המצבים המפחידים נעשית בדימיון: המטופל מתבקש לדמיין את המצבים הנ"ל (לדמיין שהוא מתבונן בג'וק, לדמיין שהוא נוגע בג'וק וכו). אחר כך, הפסיכולוג מבצע חלק מהדברים המפחידים בעוד המטופל צופה בו. רק לאחר מכן המטופל מבצע בעצמו את החשיפה (לפי השלבים בסולם שבנה) במציאות.

בשלב הבא המטרה היא להפסיק את כל ההימנעויות: המטופל מתמודד לאט ובהדרגה עם סיטואציות מהן נהג להמנע כדי לא להיתקל בג'וקים. לאחר מכן עובדים על מניעת התנהגויות הביטחון: אם נהגת לרסס את הבית כל יום, להזמין ריסוס מקצועי אחת לזמן מה וכו', המטרה הבאה בטיפול תהיה להפסיק את ההתנהגויות הללו.

ליעילות טיפול CBT בפוביות יש עדויות מחקריות רבות. המחקרים מצביעים על שיפור משמעותי אצל 74%- 94% מהמטופלים – ככל שהחשיפות עקביות יותר ונעשות בהתמדה כך יעילותן רבה יותר. ככל שנעשות יותר חשיפות במציאות ולא בדמיון כך עולה מידת יעילות הטיפול.

 

לתאום פגישת הערכה התקשר/י
1-800-657-657

מידע נוסף שיכול לעניין אותך

  • פחד מטיסות

פחד מטיסות

מהי חרדת טיסות?פחד מטיסות קיים אצל בין 10%-40% מהאנשים ועלול לגבות מחיר יקר בחיי […]

phone

Call Now Button