מיינדפולנס ביומיום

mindfullness

כתבה זו היא עיבוד חופשי של כתבה באתר dailygood

מיינדפולנס זה להיות נוכח ברגע. נשמע פשוט, אך פעמים רבות אנו שוכחים זאת ושוקעים בדברים אחרים, למשל במחשבות שלנו. בניגוד למדיטציה, מיינדפולנס אינה דבר שצריך למצוא לו זמן ומקום מיוחדים, אלא דבר שעושים בחיי היומיום. למה להגביל את הנוכחות בהווה לזמן מבודד בו אנו יושבים ומתרכזים? למה לא להיות בהווה כשאנו מצחצחים שיניים, עומדים בפקק או נוסעים במעלית? רגעים אלו יכולים להפוך מרגעים לא רצויים לרגעים בהם אנו חיים את החיים במלואם, בהווה.

לפי מחקרים עדכניים, אנו שקועים במחשבות שלנו כ-50% מהזמן, גורם שהוכח כמוביל לפגיעה באושר. במקום לכלות את חיינו בלהיות על טייס אוטומטי שמאפשר לנו לא להיות באמת בהווה אלא להיסחף במחשבות או לתכנן ולדאוג בנוגע לדברים שאינם נמצאים בשליטתנו, מיינדפולנס מאפשרת לנו להיות בכאן ובעכשיו וליהנות משלווה וצלילות.

איך עושים זאת? לפניכם המחשת הנושא ממומחים למיינדפולנס שממחישים איך להיות בהווה ואת ההיפך מכך דרך מספר פעולות שכולנו עושים באופן יומיומי. לפני שאתם מתחילים, חשוב שתדעו כי במיינדפולנס אין צורך לסלק מחשבות או רגשות, הדבר אינו אפשרי ורק יוביל למלחמה מתסכלת שלא תנצחו בה. במקום, נסו לראות עצמכם כנוסעים במושב האחורי, אתם רואים את מה שקורה, אך אינם עושים דבר בקשר לכך – פשוט צפו במחשבות וברגשות שלכם מבלי לשפוט אותם. אם אתם רואים שאתם נסחפים למחשבות ואינכם נמצאים בהווה, אל תבקרו עצמכם על כך, פשוט תחזירו את תשומת הלב שלכם לחוויה החושית שלכם כדי לחזור להווה.

1. מקלחת
להיות מודעים
: היו מודעים לטמפרטורה לפני שאתם נכנסים למקלחת ולתחושה הנעימה כשהמים שוטפים אתכם, למגע המים בחלקים שונים בגוף, למגע של ידיכם כשהן נוגעות בעור. שימו לב לריח של הסבון או השמפו, לרעש של המים ולשקט כשאתם סוגרים את הברז.
לא להיות בהווה: מודעות מעורפלת בלבד למגע המים. כיוון חוזר ונשנה של הטמפרטורה וקושי למצוא את דרגת החום הנעימה לכם. נדידה של המחשבות למקומות אחרים.

2. צחצוח שיניים
להיות בהווה
: מודעות לטעם ולמרקם של משחת השיניים, למגע רגליכם על הרצפה, לתנועת היד כשאתם מצחצחים את השיניים, לתחושה של המברשת על השיניים והחניכיים, למגע המים כשאתם שוטפים את הפה.
לא להיות בהווה: התמקדות בבבואה בראי ומתן תשומת לב לחלקים שאינכם מרוצים מהם. צחצוח שיניים תוך תנועה ברחבי הבית וביצוע פעולות שונות, כמו הכנת קפה, בדיקת הודעות בסלולרי או חיפוש המפתחות ששוב החליטו להיעלם לכם.

3. תחבורה
להיות בהווה
: היו מודעים לתחושות ולמחשבות שלכם בנוגע לתחבורה ולנדידה שלהן לפרשנויות ורגשות שליליים בנוגע לכך. שימו לב לסביבה, לאנשים אחרים, מכוניות וכו'.
לא להיות בהווה: אתם נמצאים בפקק באורך הגלות, שקועים במחשבות על כך שהעולם שלנו הופך להיות גרוע יותר ויותר עם הזמן, או עומדים ברכבת דחוסה, מתמרמרים על הצפיפות ועל כך שאנשים סביבכם לא מדיפים נינוח שושנים ומייחלים שימציאו כבר מכשיר שיוכל לשגר אתכם ישירות ליעד.

4. שטיפת כלים
להיות בהווה
: שימו לב למחשבות שליליות שלכם לגבי שטיפת כלים אך מבלי להיכנס אליהן או לתת להן להכתיב את החוויה הרגשית שלכם. שימו את המחשבות בצד וגשו לפעולה מבלי להחזיק בדעות קדומות. כוונו את המים לטמפרטורה שנעימה לכם, התרכזו במגע המים בידכם, קחו שנייה או שתיים נוספות לסבן כל כלי ביסודיות, שקעו בפעולה ולא בלנסות לסיים אותה. לאחר שסיימתם הקדישו מספר שניות לתחושת ההישג על משימה שבוצעה היטב.
לא להיות בהווה: תחושת מועקה מלווה אתכם כשאתם ניגשים לכיור, ואתם נחושים בדעתכם להיפטר מהמטלה המעיקה הזאת כמה שיותר מהר. בזמן שאתם עושים את הכלים אתם חושבים על המטלות הנוספות שאתם צריכים לעשות, וחוזרים עליהן שוב ושוב בראשכם, מנסים לסדר אותן בצורה יותר נוחה ומגיעים שוב ושוב לאותה התוצאה בדיוק.

5. עמידה בתור
להיות בהווה
: שימו לב לתגובה הרגשית שלכם כשאתם מתקרבים לתור, ליציבה שלכם, לתחושות הפיזיות, למקומות בגופכם בהם אתם מרגישים מתח, לנשימה שלכם… שימו לב לאנשים סביבכם, מה הם עושים, מה הם לובשים, איך הם מתנהגים. שימו לב לנדידה של המחשבות שלכם למחוזות אחרים והחזירו אותן שוב ושוב להווה.
לא להיות בהווה: אתם מתחילים לקלל בליבכם כבר כשאתם רואים את התור. כשאתם עומדים אתם מסתכלים בחוסר סבלנות על הקופאית, על השעון, שוב על הקופאית, מתחילים לשחק במשחק שאינו דורש מחשבה בסלולרי. כשהקופאית (האיטית ביותר במקום, כמובן) מסיימת סופסוף להעביר את כל המוצרים, הלקוחה מוציאה תלוש קנייה, זיכוי, כסף, וכמובן – רוצה לשמוע על כל המבצעים ולהתלבט קצת לגביהם… אתם מרגישים את הדופק שלכם עולה, מתחיל להיות לכם חם ואתם מסתכלים מסביב – האם כדאי לעבור תור או להישאר איפה שאתם נמצאים?

 

 

לתאום פגישת הערכה התקשר/י
1-800-657-657

מידע נוסף שיכול לעניין אותך

  • Fake it ’till you make it

Fake it ’till you make it

אחת האמרות האהובות אלי כמטפלת CBT היא "Fake it ’till you make it". ההנחה […]

phone

Call Now Button