להתגבר על הדיכאון – חלק א

depression

 להתגבר על הדיכאון צעד אחרי צעד – חלק א' מפרקו הראשון של ספר העזרה העצמית של ד"ר אדיס וד"ר מרטל לאנשים המתמודדים עם דיכאון. הספר מציע תוכנית פעולה ברורה והדרגתית להתגברות על דיכאון 

לפני כמה שנים, סיים ראנדל את עבודת הדוקטורט שלו, התחתן, ועבר לגור בצד השני של המדינה, כדי להתחיל בעבודה חדשה. באופנים רבים, ראנדל עבד רוב שנותיו כמבוגר, כדי להגיע לנקודה זו. היה זה זמן מרגש מאוד עם הרבה אפשרויות. אולם, שבועות מספר לאחר שהגיע לביתו החדש, התחיל ראנדל להרגיש במעין עצבות שנופלת עליו. הוא תמיד נהנה לצאת להליכות, להקשיב למוסיקה ולקרוא, אבל כעת פעילויות אלו לא עניינו אותו יותר. לאחר שחש כך מספר שבועות, התחיל להיות לו גם קשה להירדם, והוא החל להתעורר מספר פעמים במהלך הלילה. כתוצאה מכך הוא החל להתקשות להתרכז בעבודה ובבית. כל זה גרם לרגשות אשם עקשניים על כך שהוא אינו יעיל מספיק בעבודתו החדשה, והרגשה כללית של חוסר אונים על כך שהדברים לא ישתפרו אף פעם.

מה קרה שהפך את הזמן שאמור היה להיות מהנה כל כך בחיים לחוויה כל כך מדכאת? כמובן, אתה יכול לזהות שראנדל חווה דיכאון. אבל לתת שם לבעיה זו רק נקודת ההתחלה. השאלה האמיתית היא, כיצד אנשים מצליחים לשים סוף לדיכאון באופן מוצלח? ספר זה מספק תשובה לשאלה זו.

עשר השאלות העיקריות בדיכאון
כאשר החל ראנדל להבחין בכך שהוא מדוכא, הוא החל לשאול את עצמו סדרה של שאלות. חלק מהשאלות הן שאלות שכיחות לאנשים בדיכאון. הנה עשר השאלות העיקריות מתוכן:
1. "מה לא בסדר איתי?"
2. "מה גורם לי להרגיש כך?"
3. "האם אני כישלון בגלל שאני מרגיש כך?"
4. "האם אני מדוכא בגלל איזושהי חולשה אישית?"
5. "האם יש לי איזשהו חוסר איזון כימי?"
6. "האם יש משהו בילדותי או בעברי שגורם לי להרגיש כך?"
7. "כיצד אני מתגבר על זה?"
8. "האם עלי לקחת תרופות?"
9. "האם גם אנשים אחרים מרגישים כך?"
10. "האם אי פעם אוכל להרגיש נורמלי?"

תרגיל: סקירת שאלות הדיכאון שלך
הסתכל ברשימה זו של שאלות וחשוב כמה מהן אתה חושב בעצמך ובאיזו תדירות. חלק גדול מהן יכול להיות מוכר לך. אם חלק מהן נראות לך מוכרות במיוחד, סמן אותן. אלו מבין השאלות שמעסיקות אותך, יהיו לך לעזר תוך כדי התקדמותך בספר?
ספר זה יתייחס לחלק מהשאלות בפרקים הבאים. לעת עתה, הנה כמה תשובות:

מה לא בסדר איתך?
שום דבר לא בסדר איתך. ישנן סיבות לכך שאתה מדוכא שקשורות לחיים שלך. יהיה לנו עוד הרבה מה להגיד על כך.

מה גורם לך להרגיש ככה?
לחוויות מורכבות כגון דיכאון, אף פעם אין רק סיבה אחת. מחקר מראה שלרוב אין צורך לקבוע מהי הסיבה המדויקת לדיכאון על מנת לסיים אותו.

1. האם אתה כישלון מכיוון שאתה מרגיש כך?
בפרוש לא. אנשים לא בוחרים להיות מדוכאים. אולם, אתה יכול לבחור לפעול בדרכים שיגבירו את הדיכאון, או בדרכים שיגרמו לך להרגיש טוב יותר.

2. האם אתה מדוכא בגלל חולשה אישית?
שאלה זו דומה לקודמת ותשובתנו זהה. לא.

3. האם יש לך איזשהו חוסר איזון כימי?
ישנם מחקרים המראים יחסי גומלין בין כמותם של כמה כימיקלים במערכת העצבים, לבין הסבירות שתהיה מדוכא. אולם, אין זה ברור האם התהליך הביוכימי גורם לדיכאון, או שהדיכאון גורם לשינוי בתהליך הביוכימי. בניגוד לחשיבה הקונבנציונאלית – שחוסר איזון כימי גורם לך להרגיש או לפעול, באופן מדוכא – קיימת אפשרות, שהתנהגות מדוכאת או הרגשת הדיכאון, משנה רמות של כימיקלים שונים במוח.

4. האם ישנו משהו בעברך או בילדותך אשר גורם לך להרגיש כך?
לחלק מהאנשים, חוויות ילדותם יכולות להגביר את הסבירות לכך שכמבוגרים, הם יפתחו דיכאון. יחד עם זאת, הדרך המהירה ביותר לבטל את השפעות העבר, היא לשנות את הגישה לחיים, בהווה.

5. כיצד תוכל להתגבר על כך?
ישנם מגוון של טיפולים יעילים בדיכאון, שנבחנו במחקרים מבוקרים. הגישה של ספר זה, מבוססת על הרעיון של התנהגות פעילה, "להיות מעורב בחייך."

6. האם עליך לקחת תרופות?
נראה שישנן כמה תרופות יעילות לטיפול בדיכאון. אולם, כמו בכל הטיפולים, לחלק מהאנשים התרופות מועילות, ולחלק לא. אפילו אם אתה חושב שדיכאון הוא רק מחלה רפואית, ישנן דרכים יעילות להתגבר עליו ללא שימוש בתרופות. אם אתה מרגיש שאתה רוצה לנסות להשתמש בתרופות, עליך להתייעץ עם רופא המשפחה שלך או עם פסיכיאטר.

7. האם גם אנשים אחרים מרגישים כך?
כן. אחד מכל עשרה אנשים חווה תקופה של דיכאון חמור בכל שנה. אחד מכל ארבעה יחווה תקופה כזו במשך חייו

8. האם תוכל אי פעם להרגיש "נורמלי"?
כמובן שתוכל להרגיש פחות מדוכא, יותר נמרץ, מעורב יותר בחייך ופחות ירוד. אנחנו לא בטוחים מה זה "נורמלי", מכיוון שהחיים הם תהליך רגשי, הרבה דברים מתרחשים ואתה, בהרבה אופנים, מבורך בכך שיש לך רגשות חזקים.

תרגיל: סקירת התשובות
עכשיו הסתכל ברשימת התשובות לכל שאלה למעלה. סמן כל תשובה שנשמעת לך נכונה או שגורמת לך להרגיש יותר תקווה שתוכל לסיים את הדיכאון. סמן את התשובות שלא משכנעות אותך, או שלא ברורות לך, בסימן שאלה. אם אתה עובד עם מטפל, אולי תרצה לדון במחשבותיך על שאלות ותשובות אלו, כדי לעזור לך לברר איך אתה מבין את הדיכאון שלך.

נקודת הבדיקה
האם איזושהי תשובה לעשר שאלות הדיכאון שונה ממה שציפית?
כן _____    לא _____

הפרק באדיבות הוצאת ספרים "אח" 

לתאום פגישת הערכה התקשר/י
1-800-657-657

מידע נוסף שיכול לעניין אותך

phone

 

Call Now Button