קונצנזוס מומחים. טיפול ב-OCD

cbt

 

חלק ג' של קונצנוס מומחים ל-OCD *  העוסק בטיפול קוגניטיבי התנהגותי ב-OCD, שיטת טיפול פסיכולוגית שנמצאה במחקרים רבים כשיטת הטיפול היעילה ביותר ב-OCD.

הצעד הראשון בטיפול באוסידי הוא הסברה, למטופל ולמשפחתו, על ההפרעה והטיפול בה. במהלך 20 השנים האחרונות, פותחו שני טיפולים אפקטיביים להפרעה טורדנית כפייתית: טיפול קוגניטיבי התנהגותי (CBT) וטיפול תרופתי ב-OCD באמצעות מעכבי פירוק של סרוטונין (SRI). חלק נוסף בעל חשיבות רבה בטיפול ב-OCD הוא הסברה ומידע נכון על ההפרעה. טיפול CBT כולל חלק זה, אך ניתן להתחיל בו עוד טרם הפנייה לטיפול, ומידע נכון יסייע לכם במציאת הטיפול המתאים ביותר. בעמוד הבא נתרכז בטיפול קוגניטיבי התנהגותי ובהסברה וחלקו הבא של המאמר יעסוק בטיפול תרופתי.

הסברה – האם אני יכול לפעול כדי לשפר את מצבי?

בהחלט. אתה צריך להיות מומחה לבעיה שלך. מכיוון שה-OCD יכול להיעלם ולצוץ פעמים רבות במהלך חייך, אתה והאנשים הקרובים אליך צריכים ללמוד הכל על ההפרעה והטיפול בה. זה יעזור לך לקבל את הטיפול הטוב ביותר, ולשמור על שליטה בהפרעה. תוכל לקרוא ספרים, להגיע להרצאות, ולדבר עם הרופא או המטפל שלך. הדרך הבטוחה ביותר להצלחת הטיפול היא להיות מטופל מודע. תפקיד המשפחה ב-OCD חשוב מאוד, ובמידת האפשר, כדאי שבני המשפחה יהיו מעורבים בטיפול וידעו איזה פעולות שלהם יכולות להועיל ואיזה ישיגו את התוצאה ההפוכה ויפגעו בהתקדמות הטיפול.

טיפול קוגניטיבי התנהגותי ב-OCD

טיפול פסיכולוגי קוגניטיבי התנהגותי (CBT) הוא הפסיכותרפיה הנבחרת לטיפול בילדים, במתבגרים או במבוגרים עם OCD. ב-CBT יש קשר הגיוני, עקבי ומשכנע בין ההפרעה, הטיפול והתוצאה הרצויה. CBT עוזר למטופל להפנים אסטרטגיה כדי לעמוד מול ה-OCD, אסטרטגיה שתוכל לשמש אותו לטווח ארוך.

CBT הן ראשי תיבות של Cognitive-Behavioral Treatment, טיפול קוגניטיבי-התנהגותי. נתחיל בחלק השני – הטיפול ההתנהגותי. טיפול התנהגותי עוזר לאנשים ללמוד לשנות את המחשבות והרגשות שלהם על ידי שינוי ההתנהגות. טיפול התנהגותי ב-OCD כולל חשיפה ומניעת תגובה.

חשיפה

חשיפה מבוססת על העובדה שחרדה בדרך כלל יורדת אחרי מגע ממושך עם מושא הפחד. לכן, אנשים עם אובססיות לגבי חיידקים מתבקשים להישאר במגע עם חפצים "מזוהמים" (למשל שטרות כסף) עד שהחרדה חולפת. החרדה בדרך כלל יורדת אחרי חשיפות חוזרות עד שהאדם כבר אינו מפחד מהמגע.

מניעת תגובה

על מנת שהחשיפה תעזור, היא צריכה להיות משולבת עם מניעת תגובה או מניעת טקס. במניעת תגובה חוסמים את הטקסים או ההימנעויות של האדם. למשל, אנשים עם דאגות מוגזמות על חיידקים צריכים לא רק להישאר במגע עם חפצים "מזוהמים", אלא צריכים גם להימנע משטיפת ידיים טקסית.

החשיפה בדרך כלל יעילה יותר בהפחתת חרדה ואובססיות, בעוד מניעת תגובה עוזרת יותר להפחתת ההתנהגויות הכפייתיות. למרות שבמשך שנים נאבקו עם סימפטומים של OCD, לרוב האנשים יש באופן מפתיע מעט מאוד קושי בטיפול ההתנהגותי ברגע שהם מתחילים אותו.

הטיפול הקוגניטיבי הוא המרכיב השני בטיפול CBT. הטיפול הקוגניטיבי מתווסף בדרך כלל לטיפול ההתנהגותי על מנת לעזור להפחית את החשיבה הקטסטרופית ואת תחושת האחריות המוגברת הנראית לעיתים קרובות אצל הסובלים מ-OCD. למשל, מתבגר עם OCD יכול להאמין שהעובדה שהוא שכח להזכיר לאימו לחגור חגורת בטיחות תגרום לה למות באותו יום בתאונת דרכים. טיפול קוגניטיבי עוזר לו לאתגר את ההנחות השגויות באובססיה הזו. כשהוא חמוש בהוכחה נגד המחשבה האובססיבית, יהיה לו קל יותר להתגייס לטיפול ההתנהגותי, למשל על ידי זה שהוא ירגיש פחות צורך להתקשר לאימו בצהריים על מנת לוודא שהיא הגיעה בשלום.

טכניקות אחרות כמו עצירת מחשבות והסחות (הכחדה או כיבוי של הסימפטומים של OCD), היפוך הרגלים (החלפת טקס של OCD עם התנהגות דומה אך לא טקסית), וניהול מקריות (שימוש בפרסים וקנסות כממריצים למניעת טקסים) יכולים לפעמים לעזור אבל הם בדרך כלל פחות יעילים מ-CBT סטנדרטי.

אנשים מגיבים באופן שונה לפסיכותרפיה, בדיוק כמו שהם מגיבים באופן שונה לתרופות. לטיפול CBT ואין תופעות לוואי, אבל כל המטופלים חווים רמה מסוימת של מצוקה או חרדה במהלך הטיפול.
CBT יכול להיות טיפול פרטני (פגישות אחד על אחד עם פסיכולוג), קבוצתי (עם אנשים אחרים), או משפחתי. פסיכיאטר יכול גם לבצע טיפול CBT וגם לתת טיפול תרופתי, או שפסיכולוג / עובד סוציאלי יטפל ב-CBT ורופא ייתן תרופות. לא חשוב מה ההכשרה שלהם, האנשים המטפלים בך צריכים להבין בטיפול ב-OCD ולהיות מוכנים לשתף פעולה בטיפול בך.

באיזו תדירות עלי להגיע לטיפול CBT?

בתחילת הטיפול, רוב האנשים מדברים עם הפסיכולוג שלהם לפחות פעם בשבוע על מנת לפתח תכנית טיפול CBT ולשלוט בסימפטומים, במינוני התרופות ובתופעות הלוואי. כשישתפר מצבך, תזדקק לפחות פגישות. ברגע שתחוש טוב יותר, תוכל לראות את המטפל רק פעם בשנה.

מעבר לפגישות המתוכננות עליך להתקשר לפסיכולוג אם יש לך :
• סימפטומים חמורים חוזרים של OCD שבאים משומקום
• החמרה של הסימפטומים שאינם מגיבים לאסטרטגיות שלמדת במהלך טיפול ה-CBT
• שינויים בתופעות הלוואי של התרופות
• סימפטומים חדשים של הפרעה אחרת (למשל התקפי חרדה או דיכאון)
• משבר (למשל פיטורין) שעשוי להחמיר את ה-OCD

מה לעשות אם אני רוצה לעזוב את הטיפול?

ספקות ואי נוחות לגבי הטיפול הן תחושות נורמאליות. דבר עליהן עם הפסיכולוג הקוגניטיבי התנהגותי שמנהל את הטיפול ועם משפחתך. אם אתה מרגיש שהתרופות לא עוזרות או שיש להן תופעות לוואי שאינן נעימות לך ספר זאת לרופא שלך. אל תפסיק או תשנה את המינון של התרופות על דעת עצמך. תוכל לעבוד יחד עם הרופא על מציאת התרופה הטובה והנוחה ביותר עבורך. בנוסף, אל תתבייש לבקש חוות דעת שנייה ממטפל אחר. התייעצות עם מומחה אחר על תרופות ועל טיפול CBT יכולה לעזור מאוד. זכור שקשה יותר להשתלט על ה-OCD מאשר לשמור עליו בשליטה, אז אל תסתכן בחזרה של ההפרעה על ידי הפסקת הטיפול מבלי להתייעץ עם הפסיכולוג או הפסיכיאטר.

 כיצד להפיק את המירב מטיפול CBT?

• הקפד להגיע לכל הפגישות
• היה כנה ופתוח
• עשה את שיעורי הבית שתקבל, הם חלק משמעותי מהטיפול
• תן למטפל משוב על איך הטיפול מתקדם

שאלות נפוצות על CBT

עד כמה CBT הוא טיפול מוצלח?

בעוד שכ-25% מהמטופלים מסרבים ל-CBT, אלו שמשלימים את הטיפול, מדווחים על 50-80% של ירידה בסימפטומים אחרי 12-20 פגישות. וחשוב לא פחות, אנשים עם OCD המגיבים ל-CBT ממשיכים להרגיש טוב במשך שנים. טיפול המשלב CBT עם תרופות יכול לעזור למנוע חזרה של הבעיה עם הפסקת התרופות.

כמה זמן לוקח ל-CBT לעבוד?

בפגישות הנערכות אחת לשבוע, צריך כחודשיים או יותר על מנת להגיע לאפקט מלא של CBT. CBT אינטנסיבי, הכולל פגישות של 2-3 שעות של חשיפה ומניעת תגובה מונחות מידי יום למשך 3 שבועות הוא הטיפול המהיר ביותר ל-OCD.

מהי המסגרת הטובה ביותר לטיפול קוגניטיבי התנהגותי?

רוב המטופלים מסתדרים היטב עם CBT שבועי והדרגתי, בו הם מתרגלים בקליניקה עם פסיכולוג פעם בשבוע ומבצעים שיעורי בית של חשיפה ומניעת תגובה מידי יום. שיעורי בית הם הכרחיים מכיוון שמצבים או חפצים המעוררים את ה-OCD הם ייחודיים לסביבתו של המטופל ולרוב אי אפשר לשחזר אותם במדויק בקליניקה. ב-CBT אינטנסיבי, המטפל עשוי לבוא לבית המטופל או למקום עבודתו, לכדי הדריך אותו בחשיפה ומניעת תגובה. במקרים מסוימים מטפל יכול לעשות זאת גם ב-CBT הדרגתי. במקרים נדירים מאוד, כאשר ה-OCD חמור מאוד, CBT יהיה יעיל יותר במסגרת אשפוז

איך אוכל למצוא פסיכולוג CBT באזור מגורי?

כתלות במקום מגוריך, מציאת פסיכולוג קוגניטיבי התנהגותי מומחה יכולה להיות קשה, במיוחד אם מדובר בטיפול בילדים ומתבגרים. בארץ, תוכל לבדוק באתר איט"ה, האגודה לטיפול התנהגותי וקוגניטיבי. במקרים מסוימים תוכל למצוא באזור מגוריך מטפל התנהגותי-קוגניטיבי עם ניסיון בטיפול בדיכאון ובהפרעות חרדה אך לא ב-OCD. אם ישתמש באחד המדריכים המצויינים הקיימים, קל יחסית לתרגם מיומנויות CBT של טיפול בהפרעה אחרת לטיפול ב-OCD. כך שאם אין מטפל מומחה זמין כרגע, חפש פסיכולוג או פסיכיאטר שמוכן ללמוד. 

יחד עם זאת, עליך לזכור שאם אתה לא מקבל CBT אמיתי, הכולל חשיפה ומניעת תגובה תוך שימוש ברשימת הסימפטומים מהקשה ביותר להתנגדות עד לקל ביותר, אתה כנראה לא מקבל את הטיפול לו אתה זקוק. אל תחשוש לבקש חוות דעת שנייה כאשר זה נחוץ. במקרים נדירים, נסיעה למרכז מיוחד בו ניתן לקבל CBT אינטנסיבי באשפוז או באשפוז יום היא הפתרון הפרקטי ביותר (אופציה זו אינה רלוונטית כיום לבוגרים בישראל). אופציה נוספת הקיימת כיום היא טיפול בסקייפ. אופציה זו תאפשר לך לקבל טיפול על ידי פסיכולוג קוגניטיבי המומחה בטיפול ב-OCD גם אם אופציה זו אינה קיימת במקום מגוריך.

 

 *Translated with permission from March JS, Frances A, Kahn DA, Carpenter D, eds. The Expert Consensus Guideline Series: Treatment of Obsessive-Compulsive Disorder. J Clin Psychiatry 1997;58 (suppl 4):65-72
זכויות בעברית שמורות ל קוגנטיקה-המרכז הישראלי לטיפול קוגנטיבי התנהגותי , ד"ר דני דרבי©

 

 

לתאום פגישת הערכה התקשר/י
1-800-657-657

מידע נוסף שיכול לעניין אותך

phone

Call Now Button