לשטוף או לא לשטוף: על התמודדות עם הפרעה טורדנית כפייתית (OCD) בעת משבר הקורונה (COVID 19)

מאת רן ליטמן, דני דרבי ולירון אוליבר

משבר הקורונה משפיע על רובנו במגוון היבטים. רבים מאיתנו חווים לחץ, חרדה או מצוקה בשל הדאגה לבריאותנו ולבריאותם של הקרובים אלינו, חווים קשיים כלכליים משמעותיים, סובלים מן ההגבלות הרבות על יכולתנו להסתובב בחופשיות ולפגוש אנשים אחרים, ומוצאים עצמנו נאלצים להתמודד עם חוסר וודאות לגבי עתידנו הבריאותי, החברתי והכלכלי.

 

אולם על המתמודדים עם הפרעה טורדנית-כפייתית (OCD), משבר הקורונה עשוי להשפיע בדרכים ייחודיות בשל אופייה של ההפרעה. נעמוד כאן על כמה מן המאפיינים הללו ונציע כיצד להתמודד עימם באופן יעיל בהתבסס על ניסיוננו הקליני ועל ניסיונם של אחרים.

 

ראשית, חשוב להדגיש כי המחשבות הטורדניות וההתנהגויות הכפייתיות אשר מאפיינות את הפרעת ה-OCD עשויות להתמקד סביב נושאים ותחומים רבים ושונים כמו סדר, ניקיון, זיהום, אמונה באלוהים, יחסים בין אישיים, מוסריות, נטייה מינית, בושה ואשמה, סוגיות בריאותיות ועוד. כך שלמרות שהסובלים מ- OCD מתמודדים באופן תדיר עם מחשבות חודרניות חוזרות ונשנות ו/או עם התנהגויות כפייתיות אשר הם מתקשים לעצור, תוכנן של המחשבות וייעודן של התנהגויות אלו שונה מאוד מאדם לאדם.

OCD וקורונה

לפיכך, משבר הקורונה משפיע בצורה שונה מאוד על אנשים שונים. למשל, חלק מן המתמודדים עם OCD אשר אינו סובב סביב סוגיות הקשורות למחלות או לניקיון מדווחים כי הנושאים בהם הם טרודים כל כך מעסיקים אותם עד שהם בכלל לא פנויים לעסוק במשבר הקורונה ואינם מוטרדים ממנו. ואילו אצל אחרים הלחץ הכללי שנוצר סביב משבר הקורונה מביא לעלייה בסימפטומים מהם הם סובלים, למשל סביב נושאים של זוגיות, מוסר וכד'.

 

ומה ל OCD בימי קורנה?חלק מן האנשים המתמודדים עם OCD הסובב סביב מחלות וזיהום דווקא מדווחים על תחושת הקלה ואומרים 'פתאום שאר העולם מתנהג כמונו' שינוי זה דווקא גורם להם להרגיש הרבה פחות חריגים בשל הדאגה הבלתי פוסקת שלהם לניקיון. בנוסף, מאחר ש- OCD מאופיין בספקות רבים לגבי מגוון תחומים (למשל האם ניקיתי את הידיים מספיק טוב? / האם אני באמת אוהבת את בן הזוג שלי? / האם ווידאתי שהדלת אכן נעולה?), רבים מהמתמודדים עם OCD מתפקדים היטב בתקופת משבר הקורונה אולי, במקרה המוזר של COVID 19 ההרגלים הישנים דווקא עוזרים בחיי היום יום בעוד שאנשים שאינם סובלים מ- OCD אינם מורגלים בהתמודדות כזו עם אי-וודאות.

 

עם זאת, אחרים המתמודדים עם OCD חשים החרפה במצבם והעיסוק הרב שקיים כעת בניקיון ובסטריליות מחמיר את תסמיני ה- OCD שלהם, מגביר בצורה משמעותית את מחשבות חודרניות על זיהום, אובססיות ואת פעולות השטיפה, חיטוי וניקיון. קיבלנו בתקופה האחרונה לא מעט פניות ממטופלי עבר שחששו מהחרפה וביקשו סיוע בניהול נכון של המשבר. המשבר יצר דילמה אמיתית בהתמודדות ומניעת החרפה. מצד אחד ישנה חשיבות בהקפדה על המלצות משרד הבריאות וכולנו נדרשים להקפיד הקפדה יתרה ומצד שני הקפדה מוגזמת, שיכולה להראות טובה בימים אלו יכולה לגרום להחרפה הדרגתית בתסמידי OCD הקשור בזיהום, חיטוי וניקיון.

 

ההמלצה שלנו להתמודדות בעת הזו – היא הקפדה על ביצוע הנחיות הגורמים המוסמכים כלשונן, אך לא מעבר להן. למשל, נכון לכתיבת שורות אלו, ההנחיה העדכנית של משרד הבריאות היא לשטוף ידיים במשך 60 שניות אחת לשלוש שעות. אולם מתמודדים רבים עם OCD צפויים לחוש כי הנחיות אלו אינן מספיקות להרגיש דחף לשטוף לאורך זמן רב יותר ובתכיפות גבוהה יותר.

 

זוהי בדיוק הנקודה בה שמירה על היגיינה שהיא חשובה ומשמעותית עלולה להפוך לאובססיה ולהתנהגות כפייתית, וזהו המקום לזהות את ההבדל בין התנהגות הגיינית בריאה לבין פעולות המונעות מאובססיות. זהו גם המקום והזמן 'לנצל' את מאפייני המצב הייחודי עבור ביצוע חשיפה ומניעת תגובה: 'למרות שביצעתי את ההנחיות כלשונן, אני עדיין חש דחף להמשיך ולשטוף או עדיין חש ספק האם שטפתי בדיוק כמו שהייתי אמור לשטוף. אולם מהיכרותי עם האופי של ה- OCD, אני יודע כי אלו מחשבות וספקות בעלי אופי טורדני, ולכן אני בוחר שלא להיענות אליהן ולא להוסיף דבר מעבר לביצוע ההוראות המדויקות.

מחשבות טורדניות

סביר להניח כי כשיסגרו את הברז לאחר 60 שניות, המתמודדים עם OCD עדיין יחושו חוסר סיפוק מהאופן בו ביצעו את השטיפה. אולם ככל שימנעו מעצמם להמשיך ולשטוף מעבר לנדרש בהנחיות, הם צפויים לגלות כי חוסר הנוחות מתפוגג ע"י כך שאינם משתפים פעולה עם הטרדות האובססיביות. באופן זה הם יוכלו לשמור על בריאותם מצד אחד, ולא לחזק את תסמיני ה- OCD מצד שני.

 

באופן דומה, אצל חלק מן המתמודדים עם OCD עלולות להופיע מחשבות טורדניות נוספות כמו: האם עלי לכבס את הבגדים בתדירות גבוהה יותר, להשתמש בכלים חד פעמיים, לחטא את כל הבית או להימנע משימוש בשירותים ציבוריים. גם כאן, חשוב להקפיד שאנו מבצעים את הנחיות גורמי הבריאות המוסמכים אך לא מזינים את ה-OCD שלנו ע"י ביצוע פעולות נוספות (ולמעשה לבצע טקסי הרגעה). למשל, מאחר שלא נאמר שיש צורך לכבס בגדים בתדירות גבוהה יותר – אין שום סיבה לעשות זאת. בהקשר זה, חשוב להקפיד ולצרוך מידע מן הגורמים המוסמכים בלבד (כגון משרד הבריאות) – חיפוש מקרי ברשת יניב אינספור המלצות חסרות בסיס שאינן מגיעות מאנשי מקצוע מוסמכים, ולכן מומלץ שלא לבצע חיפושים כאלה בכלל. כולנו מתמודדים בעת הזו עם מחשבות על האפשרות שאנחנו או בני משפחה אהובים שלנו יחלו בקורונה ואף גרוע מכך ימותו מהמחלה.

 

אצל אלו המתמודדים עם OCD מחשבות אלו יכולות להיות מוקצנות על ידי תחושת אחריות מוגברת שהיא חלק מההפרעה "אם לא אזהר, אבא שלי יחלה וימות וזה יהיה בגללי". אז מה עושים בעת הזו? התשובה לחששות אלו אינה פשוטה. ראשית, יש לזכור כי למרות שמדובר במגיפה עולמית בעלת השפעות רבות, רובנו המוחלט נשרוד אותה ונמשיך בחיינו, גם אם צפויים שינויים מסוימים באופן בו העולם ייראה לאחר שהמגיפה תישכח. עם זאת, עבור חלקנו האופציה שנאבד מישהו קרוב היא אכן ממשית, גם אם הסיכוי שתתרחש הינו קטן. בטיפול אנו לא פעם מבררים עם מטופלינו כיצד היו מתמודדים במקרה שבו היו חווים אירוע קשה כמו אבדן של אדם קרוב.

 

פעמים רבות אנשים מתייחסים למחשבות אלו כדבר ש'לא אהיה מסוגל להתמודד איתו' או 'שאסבול ואשאר אומלל עד אחרית ימיי'. אולם כאשר בוחנים לעומק כיצד האדם מנבא שיתמודד, ניתן למנות עוד מגוון גדול של דרכי התמודדות כגון 'אני אחווה עצב עמוק, אני אעבור תקופה קשה, אני אמשיך להיות שם עבור שאר הקרובים אלי שעדיין חיים וזקוקים לי או רוצים בקרבתי, אני אתגעגע לאדם האהוב שהלך ואנצור את הזיכרונות הטובים שהיו לנו יחד, ואני גם אמשיך בחיי מאחר שזה הדבר שאותו אדם היה רוצה יותר מכל שאעשה'. אופן חשיבה מסוג זה מסייע לכוון אותנו להתמודדות פרודוקטיבית עם הבעיה ולהעריך כיצד תיראה המציאות במצב בו נחווה אובדן, במקום לשקוע במחשבות טורדניות על כך שלא נצליח להתמודד עם אותו מצב.

 

חשוב גם לזכור שהאפשרות שאדום אהוב יחלה במחלה וימות היא אפשרות אחת, ובמציאות הקיימת ישנם עוד מספר גדול של אפשרויות. משבר הקורונה מייצג תקופה מורכבת עבור רבים מאיתנו ומעמיד אותנו בפני מציאות בריאותית, נפשית, חברתית וכלכלית לא פשוטה. למתמודדים עם OCD התקופה הזו עשויה להוות אתגר ייחודי במקומות בהן היא עלולה להגביר את המחשבות הטורדניות וההתנהגויות הכפייתיות. כדי לעזור לעצמך, או כדי לעזור לקרובים אליך המתמודדים עם OCD, חשוב לדעת לזהות מתי אנחנו עושים את מה שצריך לעשות כדי להתמודד באופן יעיל ואחראי ומתי אנחנו נותנים דרור לאובססיות שלנו ומאפשרים להן לנהל אותנו.

הפרעות טורדניות OCD

כתבה זו משלבת בתוכה חלקים מן הדיון עם ד"ר Jon Grayson שעלה בפודקאסטCoronavirus (COVID 19) & OCD מסדרת The OCD Stories.

Call Now Button