כללים לשיחה

כללים לשיחה

אנשים שהשיחה והתקשורת באה להם באופן טבעי אינם מודעים לאופן שבו הם מדברים ומשתמשים במילים, טון דיבור ושפת הגוף. אחרים, המודעים לכך שאינם בהכרח בעלי כישורי שיחה גבוהים מגששים באפילה לעיתים, מנסים להבין איך להביע את עצמם בצורה טובה. לעיתים הם בוחרים בטקטיקות ניהול שיחה שלא עובדות לטובתם, ואף מובילות להיפך ממה שרצו. במקום ליצר רושם קליל, נעים ושיחתי, הם נתפסים כמייגעים, לא אמינים או בעלי יכולת נמוכה לנהל שיחה.

לא תמיד יש אפשרות לקבל משוב כן מהאנשים עימם משוחחים. לכן, גם אם הם מבינים שמשהו לא עבד, למשל כי באופן עקבי האנשים שהם מנסים לדבר איתם מסיימים את השיחה מהר או נמנעים מחברתם – הם לא בהכרח יבינו מה קרה. אי היעידה עלול להוביל ל"חיפוש אשמים" במקומות אחרים (למשל מחשבות נוסח "משהו בי לא בסדר"), לניסיון לשנות דברים שאין צורך לשנות, ולעיתים להיצמד ביתר שאת לאסטרטגיות הלא יעילות. אם אתם שמים לב שמשהו בשיחה שלכם לא עובד אך לא יודעים מה, הנה מספר כללי "אל תעשה" הקשורים לאופן בו מנהלים שיחה שיכולים לסייע לכם:

1. דברו בשפה פשוטה וברורה
יש הרבה בדיחות על הדיבור הגבוה לכאורה של פריחות, המדברות בשפה גבוהה באופן שגוי ולעיתים יוצרות שיבושים קשים מאחר והמילה הוצאה מהקשרה המקורי. הדבר אינו מוגבל לבדיחות או סיטקומים. לעיתים אנשים שאינם מרגישים ביטחון ביכולת השיחה שלהם חושבים ששימוש באוצר מילים גבוה, מטאפורות וביטויים מפוצצים מפגינים ביטחון, עוצמה או אינטליגנציה שיכולים להרשים את מי שעומד מולם. אז זהו שלא…התוצר יהיה בעיקר הגחכה עצמית ויצירת הרושם ההפוך של חוסר אמינות וחוסר תחכום. "לימור" היא דוגמא (קיצונית) טובה לכך…. אז מה לעשות? רצוי להפחית את השימוש במטאפורות, מילים גדולות ומילים שלא מבינים את משמעותן. במקום, דברו בגובה העיניים, במילים שמבטאות את הרעיון שרוצים להביע ולא יותר.

2. דברו עברית
גם אם אתם האנגלית שלכם נהדרת, ברגע שאתם מדברים עם דוברי עברית, נסו לדבוק בשפה אחת במהלך השיחה, ולא לשלב מילים באנגלית. כן, גם זה יכול להיראות מתאמץ מידי ומזויף.

3. צמצמו "אמממ" וצלילים דומים
הרבה אנשים לא מודעים למספר הפעמים שהם עושים "אמממממ" במהלך שיחה. קורה שהמלים נעלמות, קורה שלרגע מאבדים את חוט המחשבה או לא בטוחים איך להתחיל, אך חשוב לדעת ש"אמממ", "אההה" או כל צליל דומה שנעשה באופן תכוף עלול לגרום לצד השני לאבד את סבלנותו ויכולת ההקשבה שלו. איך מזהים אם אתם כאלו? נסו להקליט עצמכם ולשמוע שיחות שאתם מנהלים בטלפון עם אנשים או במהלך ישיבות בעבודה. אם אתם עושים הרבה עצירות ומלווים אותן ב"אמממממממממ" יתכן שאתם מייגעים את הצד השני. אז מה עושים בכל זאת כשנתקעים? אפשר לשתף שקשה לכם לשלוף מילה מתאימה, שאיבדתם את חוט המחשבה או להראות שאתם חושבים ולהמשיך כשיש לכם מה להגיד.

4. השתמשו בסימני שאלה בתבונה
יצא לכם לדבר עם מישהו שמסיים כל משפט שלו בסימן שאלה? אתם יודעים כמה זה יכול להרגיז? זה יכול ממש להוציא למישהו את המיץ, אה? כשמישהו מדבר עם סימני שאלה, וזקוק לאישור אחרי כל משפט שהוא אומר, הוא יוצר את הרושם שאינו בטוח בדברים שהוא אומר, ולכן בודק תמידית מה אנשים אחרים חושבים על דבריו.  אבל מה עושים אם בכל זאת לא בטוחים שהמאזין הבין את דברינו או עקב אחרי השיחה? פשוט שואלים שאלה ישירה. "אתה מבין למה אני מתכוון?" או "האם הדברים שאמרתי היו מובנים?"

5. דברו גלויות
כשמנסים להגיד משהו קשה, יש נטייה לדבר סחור סחור, לברור מילים ולנסות לדבר על הנושא בעקיפין, מבלי לגעת בו ישירות. הדבר יוצר עמימות, חוסר נוחות ולעיתים אי הבנות. כשאתה רוצה להגיד משהו אך לא משתמש במילים ישירות, אתה יכול להיתפס כפחדן, ואפילו שקרן על ידי האנשים עמם אתה מדבר.
מה עושים? אומרים את המילים, באופן ישיר. גם אם האמת אינה נעימה לאוזן, אי הבנה עלולה להיות גרועה יותר, וכך גם רושם מבלבל ולא ברור. כמובן שאין הדבר אומר שאתם צריכים להגיד כל דבר. יש דברים שאמירתם עלולה להוביל לנזק, וכדאי לחשוב אם להגיד אותם או לא. במידה והחלטתם שלא, אל תעלו את הנושא. במידה והחלטתם שכדאי לדבר על הנושא למרות הכל, הליכה סחור סחור לא תהפוך את הדברים לקלים יותר לעיכול ועדיף לדבר באופן ישיר (אך לא בוטה).

6. הימנעו מעודף מידע
אצל חלק מהאנשים חרדה בזמן שיחה יכולה לעורר נטייה להציף במידע אישי ואינטימי במהלך שיחות חולין. הדבר יכול ליצור חוסר נוחות אצל השומעים. גם אנשים המספרים סיפור לפרטי פרטים ומתעכבים על חלקים לא רלוונטיים בסיפור יכולים לייגע או לגרום לחוסר נוחות.

מה עושים? אם יש לנו נטייה להכביר בפרטים או שאנחנו מצטערים לעיתים תכופות אחרי שיחות שחשפנו יותר מדי מידע אישי, כדאי שניזכר בנטייה זו לפני שיחות ונשים לב לעצור את עצמנו בזמן. יכול להיות שבהתחלה תהיו שתקנים מדי לטעמכם ותחשבו שהצד השני מצפה שתדברו יותר. זכרו שזו הנחה שלכם שאינכם יודעים אם היא נכונה או לא, והיא זו שדחפה אתכם לאסטרטגיה שככל הנראה לא עובדת לטובתכם. הקשיבו לצד השני במקום לדבר ותראו מה הוא מעלה ולאיזה כיוונים השיחה יכולה להתפתח כשאתם קשובים אליו במקום לחשוב ללא הרף על מה אתם צריכים להגיד.

הקשיים שתוארו הם כלליים. יתכן מאוד שחלק מהם לא קולעים למצב שלכם, ואתם נוקטים באסטרטגיות אחרות לגמרי. אם יש חבר או בן משפחה קרוב שיכול לתת לכם משוב אובייקטיבי ומהימן, כדאי להתייעץ עימו ולהתאמן בעזרתו על חלקים פחות יעילים באופן בו אתם מדברים עם אנשים. אם אין אדם שאתם מרגישים בנוח לעשות זאת איתו, או שניסיתם לעשות זאת והדבר לא היה יעיל מספיק, כדאי לשקול פנייה לטיפול.

בניגוד לדעה הרווחת על טיפול פסיכולוגי, טיפול קוגניטיבי התנהגותי (טיפול CBT) הוא טיפול ממוקד ותכליתי, ותפקיד המטפל הוא לסייע לכם להתמודד בצורה טובה יותר עם הקושי שפוגע בחייכם. תפקיד המטפל אינו להיות נחמד ולעזור לכם להרגיש טוב יותר בטווח הקצר, אלא לסייע לכם להשיג את מטרותיכם. פירוש הדבר הוא שהתקשורת שלכם תיבחן בטיפול, ואם המטפל יגיע למסקנה שיש בעיות בתקשורת הוא יראה לכם את הנקודות הפחות מוצלחות גם אם זה לא הדבר הכי נעים בעולם ויעזור לכם לפתח אסטרטגיות יעילות יותר.

לתאום פגישת הערכה התקשר/י
1-800-657-657

מידע נוסף שיכול לעניין אותך

  • טיפול CBT בחרדה חברתית

טיפול CBT בחרדה חברתית

טיפול  בחרדה חברתית כולל שני מרכיבים – עבודה על המחשבות והפרשנויות (טיפול קוגניטיבי) ועבודה […]

phone

Similar posts
Call Now Button