למי טיפול CBT מתאים?

change (2)טיפול קוגניטיבי התנהגותי (CBT) הוא תהליך של שיתוף פעולה בין המטפל לבין המטופל. לכן, הצלחת הטיפול משקפת לא רק את יכולות המטפל והשיטה, אלא גם את תרומת המטופל למאמץ הטיפולי. תרומת המטופל לטיפול הינה גורם מכריע בהצלחת הטיפול: בעוד שהמטפל והמטופל עובדים יחד כשעה בשבוע, המטופל מבצע חלק ניכר מהעבודה הטיפולית בין המפגשים, על ידי ביצוע מטלות, תרגולים, וניטור מצבו. מבלי שהמטופל יעבוד במלוא המרץ בין הפגישות, הסיכוי לשינוי קלוש. לכן, לפני בחירה בטיפול בשיטה קוגניטיבית-התנהגותית, על המטופל לשקול האם יש התאמה טובה בינו לבין הגישה הטיפולית.

כיצד תדעו אם טיפול קוגניטיבי התנהגותי מתאים לכם? ישנן מספר שאלות שתוכל/י לשאול את עצמך על מנת להגיע להחלטה שקולה:

1. האם אני מוכן/נה לתת אמון במטפל?
הטיפול הקוגניטיבי-התנהגותי מתבסס על ראיות והצלחות הגישה במחקרים קליניים. העברת ידע זה למטופל ושיתופו ברציונל בבחירת תוכנית הטיפול המסוימת נמצא בבסיס הגישה הטיפולית. עדיין, טיפול דורש מהמטופל לבצע שינויים בחייו, שינויים שיוציאו אותו מסביבת הנוחות שלו ויאתגרו אותו. המוכנות לבצע שינויים אלו חייבת להתבסס על אמון במטפל והבנה כי לא יחשוף אותו למצב עימו לא יוכל להתמודד

2. האם אני מוכן לעבוד קשה ולשאת חוסר נוחות?
גם אם יש אמונה במטפל ומוכנות לעשות את השינויים שהוא מציע, לעיתים משימות הטיפול הן לא נעימות ואת חלקן המטופל יצטרך לבצע לבד בין הפגישות. על מנת להצליח בטיפול מסוג זה צריך מוטיבציה ומוכנות גבוהות והסכמה לשאת חוסר נעימות בהווה בשביל להרגיש טוב יותר בעתיד.

3. עד כמה אני מסוגל/ת לבחון ולהגדיר בעיות בדפוסי החשיבה שלי? 
בהפרעות וקשיים רבים המטופל בטיפול קוגניטיבי התנהגותי מתפקד כמדען. ראשית הוא אוסף מידע על התנהגויותיו, רגשותיו, ומחשבותיו בהווה. את המידע שנאסף הוא בוחן באופן רציונאלי, ולאחר מכן מאתגר מחשבות לא רציונאליות תוך מציאת הסברים הגיוניים יותר. תהליך זה נעשה בליווי והדרכת המטפל, אך בהדרגה יותר ויותר אחריות עוברת לידי המטופל. חלק זה בטיפול דורש תיעוד עקבי של המחשבות ויכולת ניתוח רציונאלי ועל השוקל לפנות לטיפול לחשוב אם צורת טיפול זו מתאימה לו.

4. האם אני רואה את עצמי כמטופל/ת אקטיבי או פאסיבי? 
המטרה האולטימטיבית של טיפול CBT היא ללמד את המטופל לתפקד בסוף הטיפול כמטפל של עצמו. כפי שצוין, טיפול קוגניטיבי התנהגותי מתבסס על עבודה שהמטופל מבצע בין הפגישות עם המטפל. לרוב, מדובר על ניטור מצב הרוח התנהגויות אותם המטופל רוצה לשנות, חשיפות למצבים מאתגרים או ביצוע עקבי של פעולות למרות מצב רוח ירוד. הצלחת הטיפול תלויה במידת ההשקעה של המטופל במהלך השבוע, ולכן גישה אקטיבית ולקיחת אחריות על התקדמות הטיפול הם מאפיינים חשובים במטופל הקוגניטיבי-התנהגותי. טיפול קוגניטיבי-התנהגותי דומה במובן זה לטיפול פיזיותרפיה, בו הצלחת הטיפול תלויה בזמן שהמטופל משקיע בתרגולים יומיומיים לחיזוק השרירים.

5. האם אני מעוניין/ת בטיפול ארוך או בטיפול ממוקד במטרות ספציפיות ומוגבל בזמן? 
טיפול קוגניטיבי-התנהגותי מתמקד בהשפעת דרכי חשיבה לא רציונאליות על רגשות והתנהגויות בהווה. מטופל המעוניין לשנות התנהגויות ספציפיות הפוגעות בתפקודו ורווחתו  הנוכחיים, יוכל להפיק תועלת רבה מטיפול מסוג זה. אין זה אומר שהטיפול לא יכלול הבנה רחבה של היסטוריה המשפחתית וההתפתחותית של המטופל, אולם אלו יבחנו בטיפול  כגורמים התורמים לעמידות ההתנהגויות השליליות לשינוי. במידה ואתם מעוניינים בשינוי רחב ולא ממוקד או בהבנת הדרך בה יחסים מוקדמים בעבר משפיעים עליכם בהווה טיפולים מסוגים אחרים עשויים להיות מועילים יותר עבורכם.

חשוב לציין כי המאפיינים המוזכרים אינם מייצגים תכונות אופי קבועות, אלא מצבי התנהגות משתנים. מטופלים יכולים להתחיל טיפול אמביוולנטים וספקניים לגבי השינוי המוצע, ועם השיפור במצבם וחיזוק הקשר הטיפולי לחוש עלייה במוטיבציה. חלק מהיכולות, כגון זיהוי דפוס החשיבה הבעייתי ואתגורו, נלמדות ומשתפרות עם משך הטיפול והדרכת המטפל. לבסוף, יש לקחת בחשבון את מוכנות המטופל לשינוי. מטופלים אינטליגנטיים, בעלי יכולת גבוהה לתובנה, וגישה כללית פעילה, עלולים להפיק מעט מאוד תועלת מטיפול, אם אינם בשלים לשינוי. לעומתם, אדם המוכן להתמסר לטיפול וליצור שינויים משמעותיים בחייו יוכל להתגבר על יכולות התחלתיות נמוכות וללמוד את הכישורים הנחוצים להצלחת הטיפול.

לתאום פגישת הערכה התקשר/י
1-800-657-657

מידע נוסף שיכול לעניין אותך

phone

Call Now Button