מחשבה יוצרת מציאות – אתם בטוחים בזה ?

מחשבה יוצרת מציאות

אחד המאפיינים המרכזיים של ההפרעה האובססיבית קומפולסיבית (OCD) הוא האמונה שלחשוב על לעשות מעשה לא מוסרי זה רע ממש כמו לעשות את אותו המעשה הלא מוסרי. אמונה זו, שמכונה באנגלית TAF

Thought Action Fusion) TAF) – "ערבוב בין מחשבה למעשה", כוללת גם את התפיסה שעצם המחשבה על אירוע שלילי יכולה לגרום לאותו אירוע לקרות במציאות.

דוגמה: כאשר עוברת לאדם עם OCD מחשבה על האפשרות שיבגוד באשתו, גם בלי לרצות בכך, הוא עלול מאוד להיבהל מהמחשבה הזו. הוא יחשוב שזה לא מוסרי לחשוב על זה ושיש סיכוי סביר שבעתיד הקרוב המחשבה תתגשם והוא יבגוד באשתו באמת.

אמונות אלו משמרות ומעצימות את נוכחות המחשבות הטורדניות שמהן אותו אדם סובל, כמו גם את החרדה ו\או התסכול שהן מביאות עימן. למרבה הצער, ככל שאנחנו יותר חוששים לחשוב מחשבה כזו או אחרת- כך תתגבר התכיפות שבה אותה מחשבה תחלוף בראשנו.

לעתים קרובות אנחנו שומעים את המשפט "מחשבה יוצרת מציאות".

 חשוב להבחין בין מחשבות שמניעות אותנו לפעולה מכוונת וחיובית לבין מחשבות שליליות על אירועים שאנחנו לא רוצים שיתרחשו. לשם המחשה, אם אני אחשוב על כך שאקום מהכיסא, אלך למטבח ואכין לעצמי כוס קפה, המחשבה יכולה להניע אותי לבצע את הפעולה, החיובית במהותה, אם אני אכן רוצה לשתות כוס קפה כרגע. לעומת זאת, אם תעבור בראשי מחשבה על כך שכוס הקפה תישפך על הרצפה, זה לא בהכרח מה שיקרה. במילים אחרות, מחשבה עלולה ליצור מציאות, אך על מנת שזה יקרה, אנחנו צריכים לרצות להפוך את המחשבה למציאות ולפעול באופן מכוון כדי להוציא את המחשבה לפועל.

מחקר שנערך באוניברסיטת הרווארד שבארצות הברית

החוקרים השוו בין אנשים שמתמודדים עם OCD, אנשים שסובלים מחרדה חברתית וקבוצת ביקורת ללא הפרעות פסיכיאטריות. התוצאות הראו שביחס לקבוצת הביקורת, אנשים שמתמודדים עם OCD או עם חרדה חברתית תופסים את המחשבות שלהם כמסוכנות יותר משל אנשים אחרים. חשוב מכך, רק אנשים שמתמודדים עם OCD (ולא אנשים שסובלים מחרדה חברתית) דיווחו שהם מאמינים שכאשר הם חושבים על אירוע שלילי, הסבירות שאותו אירוע תתרחש גדלה.

מסקנות המחקר והקשר ל CBT

מסקנות המחקר המעניין הזה יכולות להיות רלוונטיות מאוד לטיפול קוגנטיבי התנהגותי (CBT) ב-OCD. במסגרת הטיפול, המטופל מתבקש לערוך חשיפות בדמיון למחשבות מפחידות, על מנת להפריד בין המחשבה לבין האירוע במציאות, שלא חייב לנבוע מהמחשבה.

מה עושים בטיפול ?

המטפל עשוי אף להדגים בעצמו את החשיפה על מנת להקל על המטופל לבצע אותה לאחר מכן. עם זאת, מהמחקר עולה שייתכן שמבחינת המטופל, המחשבות של המטפל פחות מסוכנות מהמחשבות שלו. לכן לפני ביצוע תרגילי החשיפה, מומלץ לעבוד על הגמשה של אמונות יסוד שמשמרות את ההפרעה. לרוב, אחת האמונות שאליהן מתייחסים היא 'מחשבות זה דבר מסוכן'. על פי המחקר הנוכחי, נראה שחשוב להתייחס, במקום או בנוסף, לאמונה- 'יש משהו מסוכן במיוחד במחשבות שלי, ביחס למחשבות של אנשים אחרים'. לסיכום, מחקר זה הוא דוגמה אחת מיני רבות למגוון המחקרים החדשניים והחשובים שתורמים להתפתחות של הטיפולים הפסיכולוגיים וליעילותם.

הכתבה מבוססת על:

Hezel, D. M., Stewart, S. E., Riemann, B. C., & McNally, R. J. (2017). Clarifying the Thought-Action Fusion Bias in Obsessive-Compulsive Disorder. Journal of Obsessive-Compulsive and Related Disorders.‏

לתאום פגישת הערכה התקשר/י
1-800-657-657

מידע נוסף שיכול לעניין אותך

phone

Similar posts
Call Now Button