תרגול התנהגותי בחרדה חברתית

social anxiety exposureטיפול קוגניטיבי התנהגותי (CBT) מורכב מהבנת ושינוי דפוסי חשיבה שיוצרים חרדה חברתית והתמודדות בפועל עם מצבים המעוררים אצל האדם חרדה. אין תועלת רבה בהבנה פר-סה: אנשים רבים עם חרדה חברתית מודעים רציונאלית לכך שלא יקרה אסון נורא אם יתמודדו עם מצבים המעוררים אצלם חרדה או מודעות מוגברת, אך מתקשים לשנות התנהגותם ולהתמודד עמם בפועל. גם כשקיימת הבנה רציונאלית שאין סכנה, התחושה יכולה להיות שונה מאוד, הן מבחינת הרגש והן מבחינת התגובות הפיזיות. תחושות אלו יכולות להיות כל כך לא נעימות שהאדם יעדיף לא להתמודד עם אותם מצבים.

כתוצאה מהאמור לעיל, כדי להוביל לשינוי ממשי, יש צורך בעשייה אחרת בפועל ולא רק בשינוי דפוסי החשיבה. אחת ממטרות החלק ההתנהגותי של טיפול CBT בחרדה חברתית היא התמודדות פרקטית עם מגוון מצבים המעלים חרדה או מודעות מוגברת. בחלק זה האדם נחשף בפועל, לאורך זמן ובעקביות למצבים אלו ומסכים לחוות את התחושות שעולות אצלו מבלי לנסות להפחית אותן, אך גם מבלי לשנות את ההתנהגות שלו. התמודדות זו שונה מההתנהלות הרגילה של אנשים עם חרדה חברתית, הנמנעים ממצבים רבים או מסכימים להיות בהם רק תוך שימוש בטקטיקות המאפשרות להם להרגיש בטוחים יותר (למשל שתיית אלכוהול, הימנעות מיצירת קשר עין, הימנעות מלבישת בגדים בולטים ועוד). הסכמה להישאר עם הרגש מאפשרת לאדם ללמוד כי הקושי דועך מעצמו בסופו של דבר, וכי הוא יכול לתפקד טוב יותר מכפי שחשב.

כל סיטואציה חברתית יכולה להיות חשיפה (ולעיתים גם מצבים שאין בהם אנשים בפועל): שיחה, אכילה ליד אנשים, שימוש בשירותים ציבוריים, הליכה ברחוב, קניות והרשימה עוד ארוכה… חלק מהמצבים יהיו קלים יחסית לאדם והוא יהיה מוכן לעבוד עליהם לבדו בבית (עם הנחיות מתאימות כמובן), אך אחרים יעוררו רמת חרדה גבוהה ויהיה צורך לעבוד עליהם בטיפול. פעמים רבות לא יהיה די בפגישה אחת כדי להגיע להפחתה משמעותית בקושי ויהיה צורך לתרגל אותם שוב ושוב במסגרת הטיפול לפני שהאדם יוכל לעבוד עליהם בכוחות עצמו.

חשיפה חוזרת לאותם מצבים בטיפול מעלה דילמה – היא חיונית, אך כך גם העבודה הקוגניטיבית והתמודדות עם סיטואציות נוספות. האופציות הן שהמטופל יבצע עבודה עצמית רבה, כשלעיתים הדבר לא יהיה יעיל מספיק או יגרום סבל, או תרגול חוזר בטיפול, דבר המאריך את משכו ומייקר אותו.

מרכז קוגנטיקה מציע שירות ייחודי של תרגול התנהגותי המאפשר ליהנות מהיתרונות של תרגול חוזר מבלי להאריך את משך הטיפול או לפגום בסיכויי הצלחתו. תרגול התנהגותי הוא תרגול בפועל המתבצע עם מתרגלים התנהגותיים מנוסים הבקיאים בטיפול התנהגותי בחרדה חברתית ומאפשר לתרגל מצבים חברתיים שונים בעלות מופחתת. התרגול נוסף לטיפול, ומוצע במידה וקיים צורך בכך. חלק מהמטופלים אינם זקוקים לתרגול התנהגותי, אחרים משתמשים בו בנקודות ספציפיות בהן הם צריכים חיזוק ואחרים מלווים את כל הטיפול בתרגול התנהגותי. תוכנית התרגול נקבעת על ידי המטפל והמטופל, והתרגולים מותאמים למקום בו המטופל נמצא.

תרגולים התנהגותיים מאפשרים לעבוד בצורה אינטנסיבית על מגוון מצבים ולעבוד עם אנשים נוספים מלבד המטפל – התמודדות בפני עצמה לאנשים עם חרדה חברתית. תרגולים התנהגותיים מתבצעים בקליניקה או מחוץ לה בהתאם לנושא שעובדים עליו. בנוסף להתמודדות עם המצוקה, תרגולים התנהגותיים מאפשרים לרכוש או לחדד מיומנויות חברתיות ולקבל פידבק על התפקוד במגוון מצבים.

דוגמאות לתרגולים התנהגותיים:
סימולציות של דייטים וראיונות עבודה.
פתיחת כרטיס באתר הכרויות ופניות באתר.
אימון בתקשורת, כולל שיחות ברמות קושי שונות, ויכוחים ועימותים, אמירת ביקורת, עמידה על שלך ועוד.
עמידה מול קהל.
התמודדות עם מצבים מביכים.
אינטראקציות עם נותני שירות.
משיכת תשומת לב.

 

לתאום פגישת הערכה התקשר/י
1-800-657-657

מידע נוסף שיכול לעניין אותך

  • טיפול CBT בחרדה חברתית

טיפול CBT בחרדה חברתית

טיפול  בחרדה חברתית כולל שני מרכיבים – עבודה על המחשבות והפרשנויות (טיפול קוגניטיבי) ועבודה […]

phone

Call Now Button