מעוניינים להתחיל בשינוי?
השאירו פרטים ונחזור אליכם, או חייגו אלינו
1-800-657-657

טיפול התנהגותי קוגנטיבי
מכון מחקר ומצוינות קלינית

תכנית ה-CBT חדשנית וייחודית שנבנתה על בסיס הנסיון הקליני והמחקרי של
בית קוגנטיקה המוביל והוותיק. התכנית המותאמת ללמידה של עולם החדש
והיא חלק מבית הספר לפסיכותרפיה מבוססת מחקר ומצוינות קלינית.

יום לימודים מרוכז

ימי שלישי בזום בין
השעות 09:00-13:00
(כל השיעורים מוקלטים)

צוות מרצים.ות מוביל

צוות ההוראה שלנו הם מטפלים
מצוינים ומובילים בתחומים
מגוונים כמו חרדה, OCD ועוד

הסמכות מוכרות

336 ש’’א ותעודת הסמכה מוכרת ע’’י איט’’ה
46 ש’’א בסכמת תרפיה מוכרת לשלב א’
ע’’י ISST וארפשרות לשנת שלישית

מעוניינים להירשם
למחזור הקרוב?

מקומכם איתנו!

פסיכולוגים.ות
עו”סים.ות
פסיכיאטרים.ות
ועוד...

ההתמדה משתלמת

כולנו שוקעים לעתים בהרהורים על שינויים שאנחנו רוצים לעשות בחיינו. בין אם מדובר בהחלטה לפצוח בדיאטה, להתחיל להתעמל או להחליף מקום עבודה, שינוי הוא תהליך שדורש מאיתנו להתמיד לאורך זמן בדבר מה.

תרבויות רבות מדגישות את החשיבות של להתמיד במשימה, גם כשמדובר במשימות קשות. על פי מחקרים רבים, התמדה הולכת יד ביד עם מאפיינים חיוביים אחרים כמו שליטה עצמית, אומץ, נחישות, משמעת עצמית ועוד. התמדה חשובה כבר בילדות- ילדים בגיל בית ספר אשר מאמינים שהתמדה יכולה לשפר את הישגיהם מצליחים יותר מאשר ילדים שמאמינים שיכולת היא תכונה קבועה שלא ניתן להשפיע עליה. אך מה לגבי ילדים צעירים יותר?

השפעה של התמדה במהלך הילדות

נראה שגם בגילאים מוקדמים להתמדה יש השפעה חיובית על הילד, אולם חשוב להדגיש שקיים קשר הדוק בין מודל החיקוי שמהווה ההורה לבין האופן שבו הילד יפנים ויישם את עקרון ההתמדה. מסתבר שלילדים יש יכולת מעולה ללמוד מידע חדש על סמך דוגמאות בודדות, לפעמים אפילו על סמך דוגמה אחת בלבד. כך לדוגמה, ילד יכול ללמוד במהרה מילים חדשות, יחסים של סיבה ותוצאה, חוקים חברתיים ועוד. יכולת למידה מרשימה זו גדלה עוד יותר כאשר המבוגר שמלמד את הילד מקפיד ליצור איתו קשר עין, לפנות אליו בשמו, לדבר בשפה שמותאמת לרמת ההבנה של הילד, להצהיר באופן מילולי מהי מטרת המשימה שלו וכיוצא בזה.

במחקר שהתפרסם לאחרונה, החוקרים ביקשו לדעת האם ילדים יכולים ללמוד את ערכה של ההתמדה גם כאשר לא מנסים ללמד אותם באופן מפורש על התמדה. במסגרת המחקר, הילדים הוקצו לאחת משתי קבוצות: 1- קבוצה שבה הם צפו באישה מתאמצת ומתמידה במשימה כדי להצליח בה: האישה ניסתה מספר דרכים על מנת להצליח במשימה, היא ניסתה כל דרך מספר פעמים וגם חשבה בקול רם על אפשרויות נוספות שהיא יכולה לנסות, 2- קבוצה שבה הם צפו באותה אישה מצליחה במשימה ללא כל קושי או מאמץ. בשתי הקבוצות, הילדים צפו באישה מבצעת שתי משימות: 1- פתיחת קופסה, 2- הוצאת מפתח מתוך מחזיק מפתחות.

התמדה

הנבדקים במחקר היו פעוטות בגילאי 13-18 חודשים. בקבוצה הראשונה, שהייתה בעצם תנאי ההתמדה, האישה הקדישה כ-30 שניות בניסיון להצליח בכל אחת משתי המשימות. בקבוצה השנייה, שהייתה הקבוצה שבה לא הודגמה התמדה, האישה הצליחה בשתי המשימות ללא מאמץ תוך 10 שניות (לכל משימה). בכל משימה, היא חזרה על אותה פעולה שלוש פעמים, כך שבסך הכל משך הזמן שלקח לה הוא 30 שניות- בדיוק כמו בקבוצה הראשונה. לאחר הצפייה באישה מבצעת את המשימות, הילדים בשתי קבוצות הניסוי התבקשו להפעיל צעצוע באמצעות כפתור בודד, לאחר שראו את האישה מדגימה את הפעולה פעם אחת. התמדה, במקרה שלהם, נמדדה על סמך מספר לחיצות הכפתור שכל ילד ביצע. לכל ילד הוקצבו שתי דקות לשחק עם הצעצוע ללא הפרעה, בלי נוכחות של מבוגר בחדר (מצלמת וידיאו הסריטה את הילדים כדי למדוד את תגובותיהם).

[contact-form-7 id="12664" title="Posts Form"]

ילדים מבינים את כוח ההתמדה במהירות

התוצאות הראו שלמרות שלא היה הבדל במשך הזמן שבו הילדים שיחקו עם הצעצוע בשתי קבוצות הניסוי, הילדים בקבוצת הניסוי הראשונה (קבוצת ההתמדה) לחצו על הכפתור יותר מאשר הילדים בקבוצת הניסוי השנייה, שבה לא הודגמה קודם לכן התמדה. ממצא זה מעיד שילדים יכולים ללמוד את כוחה של ההתמדה- גם לאחר שתי הדגמות בלבד! חשוב לשים לב לכך שהמשימות שאיתן התמודדו המבוגרים היו שונות בתכלית מזו שניתנה לילדים, כלומר הילדים הצליחו להשליך את המידע שלמדו על סיטואציה חדשה. יכולת למידה זו מכונה 'הכללה' והיא קריטית לייעול של תהליכי הלמידה שלנו כבני אדם.

החוקרים ציינו שישנן שאלות רבות שטרם קיבלו מענה במסגרת המחקר הנוכחי: האם ילדים מתמידים יותר גם לאחר חשיפה למבוגר שמתמיד במשימה שאינה בהכרח ברורה להם? האם ילדים שנחשפים להתמדה מתמידים לאורך זמן, או רק מיד לאחר החשיפה להתמדה? האם צפייה במבוגר שמתמיד אך נכשל במשימה מובילה לדפוס התמדה שונה בקרב ילדים? וכן הלאה. לצד כל השאלות הללו, מתוך ממצאי המחקר ניתן להסיק שההתמדה משתלמת- הן להורה והן לילד.

לתאום פגישת הערכה התקשר/י 1-800-657-657

רוצים לקרוא עוד על יתרונותיה של ההתמדה? כנסו לכתבות שלנו על שליטה עצמית ועל הוצאה לפועל של שינויים בחיינו.

הכתבה מבוססת על המאמר-

Leonard, J. A., Lee, Y., & Schulz, L. E. (2017). Infants make more attempts to achieve a goal when they see adults persist. Science, 357(6357), 1290-1294.‏

אנו רואים ערך רב בהנגשת הידע שלנו למטופלים ולמטפלים ומזמינים אתכם להצטרף לקהילה הצומחת של בית קוגנטיקה
באיזה סוג מידע תרצו להתעדכן?
תוכן העניינים

מעוניינים להגיש
מועמדות?

עומדים בקריטריונים
ומעוניינים בייעוץ?
השאירו פרטים ונחזור אליכם, או חייגו אלינו
הרשמה לניוזלטר מטופלים
מלאו את הטופס ותקבלו מאיתנו עדכונים באופן שוטף
הרשמה לניוזלטר מטפלים
מלאו את הטופס ותקבלו מאיתנו עדכונים באופן שוטף