התקפי חרדה ופעילות גופנית

sport anxietyקוצר נשימה, דופק גבוה, הזעה, מתח מוגבר בשרירי הגוף, רעד בשרירים, תחושת בטן מתהפכת….
שוב התקף פאניקה? הגיע הזמן לעלות על בגדי ספורט ולהתחיל לרוץ!

יש אנשים שחווים התקף פאניקה רק למשמע צמד המילים פעילות גופנית, אך מחקרים מראים כי פעילות גופנית סדירה, יכולה להוריד באופן משמעותי סימפטומים של חרדה ולהפחית התקפי חרדה (פאניקה).

אנשים הסובלים מהפרעת חרדה, המאופיינת בהתקפי חרדה חוזרים או פחד מהתקף נוסף והשלכותיו הם בעלי עוררות גבוהה מאד לסממנים גופניים שליליים. ראשית, הם מודעים יותר לתחושות גופם מאנשים ללא התקפי פאניקה, שנית, המשמעות שהם מייחסים לתחושות אלו היא שלילית וחמורה יותר. לאחר ההתקף הראשון, אנשים המפתחים הפרעת חרדה חוששים מתחושות גופניות – כל חוויה של סחרחורת, עליה בדופק או החסרת נשימה עלולות להיתפס כסמן בדרך להתקף הפאניקה הבא.

ככל שמודאגים יותר מכל סימפטום גופני, ונותנים לו משמעות שלילית יותר, כך הסיכוי להתקף חרדה עולה. בדרך כלל מי שחווה התקפי חרדה קשים ימנע מדברים רבים בשל החשש להיקלע באמצע פעילות להתקף פאניקה. זהו מעגל שלילי בעייתי ביותר, משום שככל שקיימת הימנעות רבה יותר, החרדה והרגישות לסימפטומים פיזיים עולים, ותדירות ההתקפים ועוצמתם עלולות להתגבר.

פעילות גופנית מעוררת סימפטומים גופניים הקיימים גם בזמן התקף חרדה – הדופק עולה, הנשימה מואצת, מזיעים, יכולה להיות תחושת סחרחורת, לחץ בחזה, תחושת מחנק, טשטוש בראייה ועוד. אז איך בדיוק יכולה לעזור פעילות גופנית אם היא מעוררת בדיוק את אותם סימפטומים של התקף פאניקה?

כשאדם חווה קוצר נשימה, עליה בקצב הלב, הזעה וכו' המקושרים עם הפעילות הגופנית בה הוא עוסק, הן יכולות להיות לא נעימות, אך לרוב הן פחות מאיימות מאותן תחושות כשהן מגיעות בזמן התקף. הסיבה לכך היא הפרשנות השונה – בזמן התקף האדם מפרש תחושות אלו כסימן לכך שמשהו לא בסדר עם גופו, ואילו בזמן פעילות גופנית הוא משייך את התחושות אליה.

יכולתו של אדם להסביר את תחושות הגוף שלו ולסבול אותן בהקשר לפעילות הגופנית מאפשרת לו להישאר עם תחושות גוף לא נעימות זמן רב יותר מבלי לפרש אותן כדבר שלילי. כשאדם עם נטייה לחרדות עוסק בפעילות גופנית הוא שובר את המעגל השלילי בו הוא שרוי – עוררות היתר לתחושות הגוף יורדת בשל החשיפה המתמדת לתחושות אלו, מצב העוררות הגבוה הפיזיולוגי יורד בשל השיפור בכושר הגופני (לחץ דם ודופק מנוחה), תחושת האמון בגוף שהתערערה חוזרת והפרשנויות השליליות דועכות. כל אלו תורמים לתחושת מסוגלות ולהפחתה במתח ובפחד מסימפטומים פיזיים, ומתוך אלו חלה ירידה בהתקפי הפאניקה.

פעילות גופנית היא פעילות שלרוב מצריכה נעליים טובות וכוח רצון, היא זמינה, מגוונת ומתאפשרת כמעט בכל מצב. האפקטיביות הגבוהה של פעילות גופנית לאנשים עם התקפי חרדה יחד עם הזמינות שלה הופכים אותה למומלצת לכל הסובלים מהנושא. עבור חלק מהאנשים יתכן ודי יהיה בפעילות גופנית סדירה כדי להתגבר על ההתקפים, אולם עבור אחרים לא יהיה די בפעילות גופנית בפני עצמה, והיא תהיה יעילה בנוסף לטיפול קוגניטיבי התנהגותי שיסייע להם להבין את המנגנונים היוצרים ומחזקים את הפרעת החרדה.

לתאום פגישת הערכה התקשר/י
1-800-657-657

מידע נוסף שיכול לעניין אותך

  • התקפי חרדה – מה זה?

התקפי חרדה – מה זה?

הפרעת פאניקה היא התקפי חרדה חוזרים המובילים לפחד שמא יתרחש התקף חרדה נוסף והשלכותיו. […]

  • טיפול CBT בהתקפי חרדה

טיפול CBT בהתקפי חרדה

טיפול קוגניטיבי התנהגותי (טיפול CBT) הוא טיפול קצר וממוקד בסימפטומים. טיפול CBT בהתקפי חרדה […]

phone

Call Now Button