מהו טיפול בחשיפה ומניעת תגובה?

exposure

חשיפה ומניעת תגובה (Exposure and Response Prevention (ERP היא ההתערבות הפסיכולוגית שנמצאה כמועילה ביותר לטיפול ב-OCD במגוון מחקרים. אנשים עם אוסידי בדרך כלל ינסו להימנע בכל מחיר מחשיפה והתעמתות מול מחשבות טורדניות או מצבים שגורמים להם להרגיש לא בנוח. במידה ויעלו תכנים אלו, אם במחשבותיהם או במציאות עצמה, הם ישתמשו בטקסים ובפעולות כפייתיות על מנת ל"נטרל", ל"בטל" או ל"הישמר" מפניהם. העיסוק הכפייתי עוזר לאנשים עם אוסידי להפחית את רמות החרדה, הגועל או כל רגש לא נעים אחר ולהרגיש יותר בשליטה מול גירויים לא נעימים. ואולם, כשהאדם משתמש באסטרטגיות של הימנעות, ניטרול או טקסים בתגובה לאובססיות הוא אינו לומד כיצד לחיות עמן, והן צוברות יותר ויותר כוח והשפעה על חייו. טיפול בחשיפה ומניעת תגובה נועד לשנות מצב זה, וללמד את האדם לשהות עם הגירויים הלא נעימים כדי לרכוש שליטה טובה יותר עליהם.

בשלב מניעת התגובה האדם מתבקש לוותר בהדרגה על הטקסים או הרוטינות הרגילות שלו. המטרה היא להיווכח כי על אף החשיפה לגורם המאיים אין צורך בטקס כפייתי על מנת להפחית חרדה, היא תלך ותפחת מעצם החשיפה החוזרת. חכמה גדולה תגידו, אם זה היה כזה פשוט, אז מי בכלל צריך טיפול פסיכולוגי. ובכן, זו אמת לאמיתה, וזה  אינו פשוט כלל. טיפול CBT (טיפול קוגניטיבי התנהגותי) אינו פשוט ודורש הרבה מחויבות ואומץ ממטופליו. מטפל קוגניטיבי התנהגותי טוב יודע שלא ניתן לצפות מאדם המתמודד עם OCD זמן רב לוותר באופן מוחלט ומיידי על כל הטקסים והרוטינות שהוא מבצע ובונה תוכנית הדרגתית, הכוללת גם אסטרטגיות המסייעות להתמודד עם הקושי ולהתמיד.

חשיפה היא לקחת את הנושא צעד אחד קדימה – לא רק להימנע מטקסים כשנתקלים בקושי במהלך היומיום, אלא להזמין את הקושי אלי באופן יזום. רבים מהסובלים מ-OCD מתנגדים לחלק זה כשהוא מוצג בפניהם, כיוון שהם בכל מקרה נתקלים בטריגרים ל-OCD באופן יומיומי והדבר לא עוזר להם, אז למה שלהוסיף על הקושי יעשה משהו חוץ מלגרום לעוד סבל? טענות טובות, ובלי להבין את המטרה באמת אין שום סיבה שתרצו לעשות חשיפה. אז למה לעשות חשיפה?

כשנתקלים בטריגרים ל-OCD ביומיום הם מופיעים בלי שתהיה לנו נגיעה בדבר, פרק הזמן שהם קיימים אינו קבוע, ולרוב אנשים עם אוסידי מבצעים טקסים בזמן זה. חשיפה שונה מהתקלויות יומיומיות בכך שהיא יזומה ובשליטה, ממושכת, והמטרה היא לא לבצע טקסים במהלכה ואחריה. משך חשיפה ממושך מאפשר לתהליך שנקרא התרגלות לפעול, ובמהלכו רמת המצוקה יורדת אט אט, דבר שאינו קורה כשההתקלות היא קצרה או כשמתבצע טקס. אלמנט חשובה נוסף הוא השליטה כאמור. עצם כך שאני "קורא" לתחושות הלא נעימות להגיע מגביר את תחושת השליטה ומפחית חוסר אונים, כבר איני אסיר של ה-OCD, אני יכול לקרוא לו מתי שארצה, ולגרום לו להישאר עד שהוא ידעך! כמו כן, הזמנה יזומה מאפשרת לי לקבוע את התנאים ולוודא שיהיו נוחים לי. לדוגמא, קל יותר להתנגד לדחף לעשות טקס בערב, כשאני לבד ואין דברים אחרים שאני צריך לעשות, מבאמצע יום בעבודה, כשהאנרגיה שלי מתפצלת בין כמה וכמה דברים.

את החשיפות המטפל והמטופל מתכננים יחד מתוך הבנה שיש צורך להיחשף תחילה לתכנים מטרידים במידה נמוכה יחסית ולהעלות את הרף בהדרגה, בהתאם להתקדמות בטיפול (לקריאה על OCD בילדים לחצו כאן). למעשה התוכנית נועדה להעלות את הסבילות של האדם למצבי לחץ ומצוקה מבלי שיזדקק להתנהגויות הכפייתיות שבדרך כלל פוגעות באיכות חייו, מפרידות ומבדילות אותו מהחברה ולרוב אין להן קשר הגיוני עם הגורם למצוקה. בתחילה החשיפות נעשות ביחד עם המטפל, המסייע למטופל לשאת את המצוקה ולהימנע מתגובות כפייתיות. בהמשך האדם מתבקש לתרגל את אותן חשיפות בבית ולהימנע מתגובות כפייתיות.
אחרי שהמטופל יבין את העיקרון, יתכן שהמטפל והאדם עם האוסידי יתכננו חשיפות המערבות לא רק מניעת תגובה כפייתית אלא תגובות המהוות את הניגוד המושלם למה שהאדם היה רוצה לעשות. למשל אדם החושש שמחשבותיו יפגעו באחרים ו"מנטרל" מחשבות מאיימות, יתבקש לספר על אסונות היכולים לקרות לאנשים שונים. תחילה יספר על אי נעימויות קטנות יחסית או יתייחס לאנשים שאינם קרובים אליו, ובהדרגה יעלה לנזקים חמורים יותר ויכוון לאנשים קרובים.

חשיפות אינן הדבר הנעים ביותר בעולם, אולם יש לזכור כי הקושי הוא זמני, והרווח גדול: הירידה ברמת הקושי שאתם חווים בחשיפות תחלחל בהדרגה ליומיום, וגם הקושי שאתם חווים בהתקלות בטריגרים ל-OCD  יפחת. חשוב לציין כי הטיפול בחשיפה ומניעת תגובה אינו מהווה את כל הטיפול. כדי שהטיפול יצליח ברוב המקרים יש צורך במרכיבים נוספים כמו שינוי הרגלים התורמים להפרעה או עבודה מערכתית עם המשפחה או בן/בת הזוג. כיוון של-OCD יש מרכיב ביולוגי חזק, חלק מהמטופלים זקוקים לטיפול תרופתי יחד עם טיפול ה-CBT  על מנת להגיע לתוצאות טובות. השאלה אם יש צורך בטיפול תרופתי תלויה בדרגת הקושי, שיתוף הפעולה עם הטיפול והאופן בו הטיפול משפיע על האדם, ורצוי לפתוח אותה לדיון בתחילת הטיפול כדי להבין מה הדבר הנכון ביותר עבורכם.

 

לתאום פגישת הערכה התקשר/י
1-800-657-657

מידע נוסף שיכול לעניין אותך

phone

Call Now Button